Nissan introduceert in 2026 betaalbare Vehicle to Grid-technologie in Europa
Bi-directioneel laden straks nog toegankelijker
Technologie ondersteunt de overgang naar netto nul-emissie en verlaagt elektriciteitskosten voor gebruikers
Nissan is het eerste automerk met Grid-certificering voor een AC-gebaseerde oplossing in het VK
Lancering start in het VK en breidt uit naar Europese markten
Onderdeel van The Arc-bedrijfsplan voor duurzame groei
Nissan kondigt aan dat het vanaf 2026 betaalbaar bi-directioneel laden beschikbaar maakt op geselecteerde elektrische modellen. Deze stap draagt bij aan Nissans visie op een duurzaam energiesysteem.
De introductie van deze technologie is een belangrijke stap in de uitvoering van Nissans bedrijfsplan, The Arc, waarin innovatieve oplossingen centraal staan die de transitie naar elektrisch rijden versnellen en nieuwe inkomstenstromen genereren. Het project sluit bovendien aan bij Nissans langetermijnvisie, Ambition 2030, om een schonere, veiligere en inclusievere wereld te realiseren.
Met de Vehicle to Grid-technologie (V2G) kunnen eigenaren van elektrische voertuigen de energie in hun autobatterij gebruiken om hun huis van stroom te voorzien, of deze zelfs terugverkopen aan het elektriciteitsnet. De uitrol van deze technologie start in het Verenigd Koninkrijk (VK) en zal later worden uitgebreid naar andere Europese markten.
Nissan heeft uitgebreide ervaring met V2G-technologie en heeft de afgelopen tien jaar wereldwijd zo’n 40 pilotprojecten uitgevoerd. Na een succesvol project aan de Universiteit van Nottingham is Nissan de eerste autofabrikant die G99 Grid code-certificering* heeft verkregen voor een AC-gebaseerde V2G-oplossing**. Die is nodig om stroom terug te leveren aan het nationale energienet van het VK.
Onder de naam Nissan Energy wil Nissan de V2G-technologie verder uitrollen in Europa en daarbuiten. Afhankelijk van de lokale infrastructuur en regelgeving biedt het bedrijf zowel AC- als DC-gebaseerde V2G-oplossingen, waardoor rijders van elektrische Nissan modellen meer mogelijkheden krijgen om bij te dragen aan een duurzame energievoorziening.
Voordelen van Vehicle to Grid-technologie
Met de bi-directionele V2G-technologie van Nissan kunnen klanten de jaarlijkse kosten voor het opladen van hun elektrische voertuig met wel 50%** verlagen. Bovendien kan deze technologie de netto CO₂-emissie door opladen reduceren met gemiddeld 30% per jaar, per EV, voor een doorsnee huishouden in het VK.
EV’s uitgerust met V2G-technologie spelen een cruciale rol bij het integreren van duurzame energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie, in het energienet. Door energie op te slaan wanneer het op een duurzaam moment wordt opgewekt en deze terug te leveren wanneer dat nodig is, vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
Nissans V2G-systeem, dat binnenkort in het VK wordt gelanceerd (afhankelijk van de introductie van netreguleringen), verschilt van andere oplossingen doordat het bi-directionele stromen mogelijk maakt voor zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). Dat is te danken aan een geïntegreerde on-board lader. Hierdoor is een dure wallbox overbodig en wordt de technologie toegankelijker voor een breder publiek.
Nissan streeft ernaar om deze bi-directionele lader voor een vergelijkbare prijs aan te bieden als de huidige reguliere laders. Naast het verlagen van de instapkosten, biedt het V2G-systeem van Nissan klanten volledige controle en flexibiliteit over hun energiegebruik via een speciale app.
De lancering van V2G vormt een essentieel onderdeel van Nissans strategie om een volledig geïntegreerd energie-ecosysteem te realiseren. Dit omvat duurzaam geproduceerde EV's die emissievrij rijden mogelijk maken, opgeladen worden met schone energie en in staat zijn om energie terug te leveren aan zowel huis als elektriciteitsnet.
Hugues Desmarchelier, Vice President Global Electrification Ecosystem & EV Programs bij Nissan, zegt: ‘De technologie die we onze klanten brengen, kan onze kijk op de auto fundamenteel veranderen. Het is niet alleen een vervoermiddel, maar ook een mobiele energieopslag, die mensen helpt te besparen, de overgang naar duurzame energie ondersteunt en ons dichter bij een koolstofvrije toekomst brengt.’
‘Nissan is er trots op technologie toegankelijk te maken voor de samenleving. Met deze doorbraak in on-board technologie voor tweerichtingsladen kunnen we de kosten voor het integreren van een toekomstige EV in het energienetwerk aanzienlijk verlagen. Bovendien biedt deze technologie de mogelijkheid om gedurende de levensduur van de auto extra inkomsten te genereren.’
Nissan heeft als doel een volledig duurzame onderneming te worden. In de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië (AMIEO) benut het bedrijf zijn unieke diversiteit om lokaal gerichte acties en schaalbare oplossingen te ontwikkelen die bijdragen aan een schonere, veiligere en inclusievere wereld voor iedereen.
Sterke partnerschappen voor succesvolle proef in het VK
De V2G-proef in het Verenigd Koninkrijk is mede gefinancierd door het Advanced Propulsion Centre UK (APC) van de Britse overheid. Dat is opgericht om de overgang van de auto-industrie naar netto nul-emissie te ondersteunen en te versnellen.
Ian Constance, Chief Executive van de APC, zegt hierover: ‘Dit is een belangrijke mijlpaal voor dit samenwerkingsproject op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, geleid door het Nissan Technical Centre Europe en via het APC ondersteund door het Department for Business and Trade. Investeren in baanbrekende Vehicle to Grid-technologie en R&D in het VK maakt deel uit van een systeemgerichte aanpak voor decarbonisatie.’
Tijdens de proef werkte Nissan samen met verschillende partners, waaronder Dreev en Enovates. Dreev, een joint-venture van EDF en NUVVE, was verantwoordelijk voor het verzamelen van data, het opstellen van klantprofielen en het bepalen van het laad- en ontlaadplan door gegevens van de wallbox te analyseren.
Eric Mévellec, CEO van Dreev, reageert enthousiast: ‘We werken al jaren samen met Nissan aan dit baanbrekende technologische avontuur en we zijn blij deel uit te maken van dit nieuwe hoofdstuk. We zijn ervan overtuigd dat V2G-technologie een belangrijke rol speelt in de energietransitie, doordat het niet alleen de elektriciteitskosten voor klanten verlaagt, maar ook enorme opslagcapaciteiten biedt voor het elektriciteitssysteem.’
Enovates, een Belgisch technologiebedrijf, ontwikkelde de wallbox, ofwel Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE), inclusief installatie en testcertificering. De wallbox fungeert als het centrale systeem, waarbij informatie over energieaanvraag en -aanbod wordt uitgewisseld met de Dreev-cloud. Vervolgens regelt het systeem om de auto met een specifieke hoeveelheid energie te laden of die terug te leveren aan huis of elektriciteitsnet.
Bart Vereecke, CEO van Enovates, zegt hierover: ‘Enovates is trots op de samenwerking met Nissan om met deze veldproef de voordelen van AC V2G-technologie in de praktijk te demonstreren. Deze test is een belangrijke stap in het realiseren van een duurzame, onderling verbonden energietoekomst, waarin elektrische voertuigen centraal staan bij duurzame mobiliteitsoplossingen en het verlichten van de druk op het energienet.’
Stijn Vispoel, R&D Manager bij Enovates, voegt hieraan toe: ‘Enovates zet zich al lange tijd in voor de ontwikkeling van V2G-technologie. We zijn verheugd om onze expertise in AC-laden aan dit project bij te dragen. Onze gecertificeerde AC V2G-laders vertegenwoordigen de nieuwe generatie energietechnologie en bieden toegankelijke, efficiënte en slimme oplossingen voor de toekomst van transport en energie.’
De Universiteit van Nottingham speelde eveneens een cruciale rol in de proef en stelde de campusvoorzieningen in Creative Energy Homes beschikbaar voor operationele ondersteuning en academisch onderzoek.
Nissan blijft samenwerken met deze en andere partners om de noodzakelijke netcertificeringen in meer markten te realiseren, een naadloze gebruikerservaring te ontwikkelen en de technologie beschikbaar te maken voor een groter aantal klanten.
Guillaume Cartier, Chairperson van Nissans Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië-regio’s, zegt: ‘Een van de grote uitdagingen waar de samenleving vandaag de dag voor staat, is de energievoorziening – hoe maken we die betaalbaar, betrouwbaar en schoon? Bij Nissan zien we een toekomst voor onze klanten waarin hun energie komt van de auto op de oprit, niet alleen van het elektriciteitsnet. Volledig geïntegreerd, flexibel en schoner.’
- G99 UK grid code AC-certificering door TÜV Rheinland
** Kostenbesparing van slim versus traditioneel laden gebaseerd op een gemiddelde energieafrekening van een EV-klant in het VK volgens simulaties van eDF Dreev