Cas Lamens  Innovation that excites

Nieuws

Lees hieronder het laatste nieuws rondom Cas Lamens en Nissan

20 06

Sleeping Battery

Baanbrekende bescherming van uw auto met Key less go sleutel.

Deze gebruiksvriendelijke oplossing die voorkomt dat auto dieven zich toegang tot uw auto verschaffen via uw sleuteloze toegangs syteem .
Deze batterij deactiveert uw sleutel zodra de sleutel niet meer in beweging is.
Vervang uw huidige sleutel batterij voor onze Smart Battery en uw auto is veilig beschermt tegen hackers.
Prijs van set batterijen ( 2 sleutels ) 96,75 euro

Lees verder
15 06

X-Trail e-POWER met e-4ORCE is ANWB Trekauto van het Jaar

De nieuwe Nissan X-Trail e-POWER met e-4ORCE vierwielaandrijving is door ANWB KampeerKampioen uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar 2023. De jury spreekt vol lof over de unieke elektrische aandrijflijn, de wegligging en het comfort van de familie-SUV. De Nissan X-Trail ontving de hoogste beoordeling bij de uitgebreide test met zes caravantrekkers.

De Trekauto van het Jaar-verkiezing van ANWB KampeerKampioen is een onafhankelijk en objectief onderzoek naar de beste caravantrekker. Daarbij worden ieder jaar zes zorgvuldig geselecteerde caravantrekkers uitvoerig getest en beoordeeld door een objectieve jury. Deze is samengesteld uit ANWB-medewerkers en onafhankelijke, externe specialisten. Bij de keuze van de modellen is onder meer gelet op technische innovatie, het belang voor de markt, een toegestaan trekgewicht (geremd) van minimaal 1.350 kg en een prijsstelling van maximaal 55.000 euro. De importeurs van de betreffende merken stelden alleen een testauto met een trekhaak ter beschikking, zonder enige vorm van betaling of inspraak.

Nissan X-Trail overtuigende winnaar
In de uitgebreide test met zes caravantrekkers kreeg de nieuwe Nissan X-Trail de hoogste beoordeling op zes van de zeven criteria, waarmee hij de nummer twee ver achter zich liet en overtuigend werd gekroond tot Trekauto van het Jaar 2023. Volgens de zeskoppige jury is de bijzondere aandrijftechniek “precies wat je zoekt als je moeiteloos met een caravan op stap wilt” en doet de Nissan X-Trail “alles met twee vingers in zijn neus.”

Juryoordeel
“De X-Trail heeft een volledig nieuw ontwikkelde aandrijflijn. Het bijzondere is dat de auto altijd elektrisch rijdt, de verbrandingsmotor is er alleen als generator om de accu op te laden. De meerwaarde van de elektrische aandrijving is duidelijk merkbaar”, is te lezen in het juryoordeel. Ook het one-pedal-systeem - waarbij de Nissan X-Trail sterk afremt zodra je het gaspedaal loslaat – krijgt de handen van de jury op elkaar. “Het is goed te doseren en draagt bovendien bij aan het optimaal opladen van de aandrijfaccu.” De Nissan X-Trail overtuigt ook op het gebied van comfort, binnenruimte en ergonomie: “echt een auto voor lange reizen”.

Veelzijdig
“Dat de Nissan X-Trail met zijn innovatieve e-POWER en e-4ORCE aandrijflijn door de onafhankelijke jury is uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar 2023, stemt ons ongelofelijk trots. Het is het bewijs dat deze aandrijflijn net zo veelzijdig is als de nieuwe Nissan X-Trail zelf. Het is een auto voor het hele gezin, die ook met aangekoppelde caravan in zijn element is”, zegt David Milan, Country Director van Nissan Nederland.

Vijf of zeven zitplaatsen
De Nissan X-Trail is standaard uitgerust met vijf zitplaatsen. De vijfzitter heeft een maximaal geremd trekgewicht van 1.800 kg. Optioneel is de X-Trail verkrijgbaar met een derde zitrij, waardoor er zeven zitplaatsen gecreëerd kunnen worden. Het maximale geremde trekgewicht bedraagt dan 1.650 kg.

Over Nissan e-POWER
e-POWER is een unieke technologie van Nissan. Het aandrijfsysteem bestaat uit een benzinemotor die de accu oplaadt en een elektromotor die de wielen aandrijft. Deze technologie biedt diverse voordelen, zoals een lagere uitstoot, lagere gebruikskosten en de rijeigenschappen van een elektrische auto. De technologie is verkrijgbaar in de Nissan Qashqai en X-Trail. De Nissan X-Trail e-POWER is verkrijgbaar vanaf 50.390 euro. De bekroonde uitvoering met vierwielaandrijving (e-4ORCE 4WD) is er vanaf 54.390 euro.

Lees verder
09 06

Precies wat je zoekt als je moeiteloos met een caravan op stap wilt’

Nissan X-Trail e-POWER met e-4ORCE is ANWB Trekauto van het Jaar 2023


‘Precies wat je zoekt als je moeiteloos met een caravan op stap wilt’

De nieuwe Nissan X-Trail e-POWER met e-4ORCE vierwielaandrijving is door ANWB KampeerKampioen uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar 2023. De jury spreekt vol lof over de unieke elektrische aandrijflijn, de wegligging en het comfort van de familie-SUV. De Nissan X-Trail ontving de hoogste beoordeling bij de uitgebreide test met zes caravantrekkers.

De Trekauto van het Jaar-verkiezing van ANWB KampeerKampioen is een onafhankelijk en objectief onderzoek naar de beste caravantrekker. Daarbij worden ieder jaar zes zorgvuldig geselecteerde caravantrekkers uitvoerig getest en beoordeeld door een objectieve jury. Deze is samengesteld uit ANWB-medewerkers en onafhankelijke, externe specialisten. Bij de keuze van de modellen is onder meer gelet op technische innovatie, het belang voor de markt, een toegestaan trekgewicht (geremd) van minimaal 1.350 kg en een prijsstelling van maximaal 55.000 euro. De importeurs van de betreffende merken stelden alleen een testauto met een trekhaak ter beschikking, zonder enige vorm van betaling of inspraak.

Nissan X-Trail overtuigende winnaar
In de uitgebreide test met zes caravantrekkers kreeg de nieuwe Nissan X-Trail de hoogste beoordeling op zes van de zeven criteria, waarmee hij de nummer twee ver achter zich liet en overtuigend werd gekroond tot Trekauto van het Jaar 2023. Volgens de zeskoppige jury is de bijzondere aandrijftechniek “precies wat je zoekt als je moeiteloos met een caravan op stap wilt” en doet de Nissan X-Trail “alles met twee vingers in zijn neus.”

Juryoordeel
“De X-Trail heeft een volledig nieuw ontwikkelde aandrijflijn. Het bijzondere is dat de auto altijd elektrisch rijdt, de verbrandingsmotor is er alleen als generator om de accu op te laden. De meerwaarde van de elektrische aandrijving is duidelijk merkbaar”, is te lezen in het juryoordeel. Ook het one-pedal-systeem - waarbij de Nissan X-Trail sterk afremt zodra je het gaspedaal loslaat – krijgt de handen van de jury op elkaar. “Het is goed te doseren en draagt bovendien bij aan het optimaal opladen van de aandrijfaccu.” De Nissan X-Trail overtuigt ook op het gebied van comfort, binnenruimte en ergonomie: “echt een auto voor lange reizen”.

Veelzijdig
“Dat de Nissan X-Trail met zijn innovatieve e-POWER en e-4ORCE aandrijflijn door de onafhankelijke jury is uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar 2023, stemt ons ongelofelijk trots. Het is het bewijs dat deze aandrijflijn net zo veelzijdig is als de nieuwe Nissan X-Trail zelf. Het is een auto voor het hele gezin, die ook met aangekoppelde caravan in zijn element is”, zegt David Milan, Country Director van Nissan Nederland.

Vijf of zeven zitplaatsen
De Nissan X-Trail is standaard uitgerust met vijf zitplaatsen. De vijfzitter heeft een maximaal geremd trekgewicht van 1.800 kg. Optioneel is de X-Trail verkrijgbaar met een derde zitrij, waardoor er zeven zitplaatsen gecreëerd kunnen worden. Het maximale geremde trekgewicht bedraagt dan 1.650 kg.

Over Nissan e-POWER
e-POWER is een unieke technologie van Nissan. Het aandrijfsysteem bestaat uit een benzinemotor die de accu oplaadt en een elektromotor die de wielen aandrijft. Deze technologie biedt diverse voordelen, zoals een lagere uitstoot, lagere gebruikskosten en de rijeigenschappen van een elektrische auto. De technologie is verkrijgbaar in de Nissan Qashqai en X-Trail. De Nissan X-Trail e-POWER is verkrijgbaar vanaf 50.390 euro. De bekroonde uitvoering met vierwielaandrijving (e-4ORCE 4WD) is er vanaf 54.390 euro.

Lees verder
22 05

Nissan e-4ORCE-vierwielaandrijving is sneller dan het licht

Nissans unieke e-4ORCE-vierwielaandrijving reageert en anticipeert sneller dan het knipperen van je ogen. De reactietijd bedraagt slechts 0,0001 seconden. De bliksemsnelle, elektrische vierwielaandrijving van Nissan is hiermee een ideale aandrijflijn voor wie een krachtige en soepele rijervaring zoekt. Tijdens dit voorjaar, maar eigenlijk het gehele jaar door.

Nissan heeft het e-4ORCE-systeem speciaal ontwikkeld voor alle volledig elektrische en geëlektrificeerde modellen. Twee elektromotoren verdelen gelijkmatig en onafhankelijk van elkaar de aandrijfkrachten over de voor- en achteras. Het vernuftige vierwielsysteem, dat verkrijgbaar is op de compleet nieuwe ARIYA en X-Trail, zorgt ervoor dat de wielen áltijd elektrisch worden aangedreven voor maximale controle in zeer uiteenlopende omstandigheden. De krachtverdeling tussen de wielen reageert in een tienduizendste van een seconde; aanzienlijk sneller dan bij mechanische vierwielaandrijving.

Vertrouwen op elke ondergrond

Nissan e-4ORCE verdeelt het koppel over de voor- en achterwielen om de grip en tractie van de banden te maximaliseren, aangepast aan de ondergrond en de rijomstandigheden. Het reguleert de remkracht voor elk wiel afzonderlijk, waardoor de auto steeds de juiste richting blijft volgen, ongeacht of het wegdek (zeer) nat of zelfs glad is. Zoveel controle wekt vertrouwen en gemoedsrust voor de bestuurder en een comfortabele rit voor de passagiers.

Video: hoe snel is e-4ORCE nu echt?

Of het nu gaat om onverwachte regenbuien op een zonnige dag of een onverwachte oneffenheid in het wegdek, e-4ORCE kan zich razendsnel aanpassen aan veranderende omstandigheden en biedt bestuurders de ultieme rijervaring, met maximale controle. In de onderstaande nieuwe video toont Nissan de kracht en souplesse die de e-4ORCE-technologie biedt, waarbij wordt geïllustreerd hoe deze unieke elektrische vierwielaandrijving de reactietijden van ’s werelds snelste wezens weet te evenaren en zelfs te overtreffen.

Bekijk hier de video en zie hoe het reactievermogen van systeem presteert tegen de snelheid van vleesetende planten, kikkers, kolibries en zelfs atleten van wereldklasse.

https://www.youtube.com/watch?v=iKL_Z4FlQsQ

Nissan e-4ORCE is leverbaar op alle elektrische en geëlektrificeerde Nissan modellen, waarmee het merk de elektrificatiestrategie van het merk benadrukt op weg naar een schonere en veiligere wereld

Lees verder
07 03

Nissan levert TOWNSTAR Electric Van nu ook in Nederland

TOWNSTAR Electric Van is voorzien van elektrische aandrijflijn met intelligent energiemanagement en temperatuurregeling voor de batterij

Actieradius tot 300 kilometer (WLTP-cyclus) – de beste in zijn segment

Met meer dan twintig nieuwe technologieën aan boord is de TOWNSTAR Electric Van de meest complete lichte bedrijfswagen van Nissan

Leverbaar in twee lengtes met trekvermogens tot wel 1.500 kg


Berkel , 7 maart 2023 –

De Nissan TOWNSTAR Electric Van (EV) biedt efficiënte mobiliteit waarmee klanten optimaal kunnen inspelen op de veranderende emissie-eisen, de toenemende verstedelijking en de groei van e-commerce.

Nissan bouwt met de TOWNSTAR EV voort op het succes van de eveneens volledig elektrische Nissan e-NV200. De TOWNSTAR EV maakt gebruik van Nissans expertise op het gebied van elektrisch aangedreven lichte bedrijfsauto’s (e-LCV's) en is ontwikkeld met het oog op betrouwbaarheid en duurzaamheid.


Intelligent energiemanagement

De Nissan TOWNSTAR EV is voorzien van een geheel elektrische aandrijflijn die is uitgerust met een intelligent energiemanagementsysteem en temperatuurregeling voor de batterij. Dankzij het aerodynamische design en de efficiëntie die dat met zich meebrengt, biedt de TOWNSTAR EV een actieradius tot wel 300 kilometer (WLTP-cyclus). Met zijn 45 kWh batterij heeft de TOWNSTAR EV een vermogen van 90 kW en een koppel van 245 Nm. Opladen is mogelijk aan de hand van wisselstroom (AC, 11 en 22 kW) en CCS-snelladen met gelijkstroom (DC). Dit laatste zorgt ervoor dat de batterij in slechts 37 minuten van 15 tot 80 procent kan worden opgeladen.


‘We hebben geluisterd naar de behoeften van onze klanten en spelen in op de groeiende vraag naar duurzame aandrijfoplossingen. Met de volledig elektrische TOWNSTAR EV ontdekken de berijders de voordelen van elektrificatie terwijl ze de ontwikkeling van het milieu in Europese steden ondersteunen’, zegt

Nicolas Tschann, LCV Director van Nissan Europe.


De Nissan TOWNSTAR EV heeft een vooruitstrevend design, waarbij de familiegelijkenis met de andere geëlektrificeerde modellen van Nissan meteen herkenbaar is. Het kenmerkende front is voorzien van een verfijnd Kumiko-patroon. Dat verwijst naar het Japanse DNA van Nissan en geeft de bestelauto een luxe uitstraling.


In het interieur van de TOWNSTAR EV staan klanttevredenheid en ergonomie op de eerste plaats. De bestelauto is leverbaar met meer dan twintig technologische voorzieningen, zoals uitgebreide connectiviteit en een 10-inch digitaal dashboard. Daarmee is de TOWNSTAR EV de meest geavanceerde bestelauto in Nissans gamma van lichte bedrijfsauto’s.


Met de TOWNSTAR EV doet ook Nissans geavanceerde rijhulpsysteem ProPILOT Assist zijn intrede in het gamma lichte bedrijfsauto’s van Nissan. Deze technologie, in combinatie met Nissans unieke Intelligent Around View Monitor (AVM), biedt de bestuurder extra assistentie. Een warmtepomp die de warmte van de batterij naar het interieur voert, verhoogt zowel de efficiëntie als de behaaglijkheid in het interieur bij lage buitentemperaturen.


‘Onze expertise op het gebied van elektrificatie en onze leidende positie in dit segment waren essentieel bij de ontwikkeling van de TOWNSTAR EV, vervolgt Tschann. ‘We zijn ervan overtuigd dat het grote aantal geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, de flexibele configuratie- en praktische gebruiksmogelijkheden van de TOWNSTAR EV passen bij de duurzame bedrijfsvoering van onze klanten.’


De TOWNSTAR EV is leverbaar in twee lengtes (L1 en L2) en met -afhankelijk van de gekozen uitvoering – een laadvermogen van 612 tot 788 kg en een toegelaten aanhangergewicht tot wel 1.500 kg. De laadruimte van de TOWNSTAR EV heeft een inhoud van 3,3 (L1) of 4,3 m3 (L2) – groot genoeg voor twee europallets.


Een reeks optionele actieve en passieve veiligheidstechnologieën zijn onder meer Blind Spot Warning, Handsfree Parking, Active Cruise Control, Intelligent Emergency Braking, Side Wind Assist en Trailer Sway Assist.


Elke lichte bedrijfsauto van Nissan heeft een garantie van 5 jaar of 160.000 km, de meest uitgebreide termijn in de auto-industrie voor lichte bedrijfswagens en een bewijs van Nissans voortdurende streven naar kwaliteit. Voor de TOWNSTAR EV breidt Nissan de zekerheid verder uit met een garantie van 8 jaar op de batterijstatus tot 70 procent van een nieuwe.


De nieuwe Nissan TOWNSTAR EV staat inmiddels bij de Nissan-dealers in de showrooms. Meer informatie is te vinden op www.nissan.nl/townstar

Lees verder
07 03

Nissan X-Trail pakt prijs bij Women’s World Car of the Year 2023

De jury van Women's World Car of the Year (WWCOTY) heeft de Nissan X-Trail bekroond met de titel Beste Grote SUV 2023. WWCOTY is de enige internationale verkiezing met uitsluitend vrouwelijke autojournalisten in de jury. In 2023 vond de 13e editie van WWCOTY plaats.

De 63 juryleden roemen de nieuwe X-Trail om zijn ruimte, moeiteloze rijprestaties en geëlektrificeerde aandrijflijn, genaamd e-POWER. De nieuwe Nissan X-Trail combineert een krachtig, modern design met slimme en gebruiksvriendelijke technologieën, zoals de e-POWER aandrijving en de optionele e-4ORCE-vierwielaandrijving. De royale SUV is verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter. Als geëlektrificeerde SUV met zeven zitplaatsen is hij uniek in deze klasse.

Verkocht in 100 landen

De X-Trail is een van de succesvolste modellen van Nissan wereldwijd. De SUV wordt in meer dan 100 markten verkocht en maakt al meer dan 20 jaar gezinsavonturen mogelijk. Momenteel levert Nissan de vierde generatie. De titel Beste Grote SUV 2023 plaatst de Nissan X-Trail direct op de shortlist voor de hoogste onderscheiding van de WWCOTY, die van Beste Auto van het Jaar 2023. Op 8 maart kondigt de jury de winnaar aan.

Gezinsavonturen

Makoto Uchida, CEO van Nissan, zegt: “We zijn verheugd dat de jury van Women’s World Car of the Year de Nissan X-Trail heeft uitgeroepen tot de Beste Grote SUV. De X-Trail is ons gezinsicoon. Hij is trouw gebleven aan het oorspronkelijke recept: robuuste SUV-looks, geavanceerde en efficiënte aandrijflijnen met vierwielaandrijving en flexibele bruikbaarheid. Dit alles met maar een doel: gezinsavonturen mogelijk maken. We richten ons tijdens het hele ontwerp- en ontwikkelingsproces ook sterk op de stem van onze vrouwelijke klanten. Daarom zijn we bijzonder trots dat de jury van vooraanstaande vrouwelijke autojournalisten de kwaliteiten van de X-Trail erkent.”

Uniek: e-POWER

Een van de unieke kenmerken van de X-Trail is de e-POWER-aandrijflijn. De bestuurder profiteert van de kenmerken van een elektrische auto zonder de auto op te hoeven laden met een stekker. Doordat de wielen uitsluitend worden aangedreven door een elektromotor rijdt de X-Trail ongekend soepel en stil. Dankzij optionele e-4ORCE-vierwielaandrijving met twee elektromotoren biedt de Nissan X-Trail ook buiten de gebaande paden maximale controle.

Prijzen Nissan X-Trail

De Nissan X-Trail is in Nederland verkrijgbaar vanaf 49.390 euro voor de X-Trail e-POWER Automaat 2WD Acenta. De Acenta-variant met e-4ORCE 4WD is verkrijgbaar vanaf 53.390 euro. Ook de Nissan Qashqai is verkrijgbaar met de slimme e-POWER-technologie.

Lees verder
26 09

Test hem zelf! de Qashqai E Power

Met de unieke e-POWER-aandrijflijn zorgt Nissan opnieuw voor een gedurfde innovatie in het Crossover-segment, dat het merk opende in 2007 met de Qashqai.

De nieuwe Qashqai is het eerste model van Nissan in Europa dat leverbaar is met Nissans nieuwe e-POWER-aandrijflijn. Deze techniek is exclusief van en voor Nissan en een essentieel onderdeel van de elektrificatiestrategie van het merk. e-POWER biedt in stilte optimale efficiëntie en snelle reacties op het gaspedaal, of eigenlijk gezegd: het stroompedaal.

‘Met de toepassing van de innovatieve e-POWER-technologie in de nieuwe Qashqai toont Nissan opnieuw zijn vooruitstrevende karakter in het Crossover-segment. Klanten kunnen genieten van het gevoel van elektrisch rijden, terwijl ze weten dat ze niet zullen stranden met een lege batterij. e-POWER biedt toegang tot volledig elektrische mobiliteit en is een mijlpaal in Nissans elektrificatiestrategie’, aldus Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy & Pricing, Nissan AMIEO.

Unieke, stekkerloze elektrisch rijervaring
De e-POWER-aandrijflijn omvat een krachtige batterij die van stroom wordt voorzien door een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 115 kW en een variabele compressieverhouding. De andere, tweede motor van de e-POWER-aandrijflijn is een 140 kW sterke elektromotor zoals Nissan die ook in zijn andere elektrische modellen toepast. De benzinemotor wekt de elektriciteit op, die – afhankelijk van de situatie – naar de batterij, de elektromotor of beide wordt geleid.

Wat deze aandrijflijn uniek maakt, is het feit dat alleen de elektromotor de wielen aandrijft, zodat de reacties op het stroompedaal direct en lineair zijn. Hiermee is Nissans e-POWER een aantrekkelijk alternatief voor de traditionele hybridemodellen. In tegenstelling tot conventionele hybridemodellen biedt de nieuwe Nissan Qashqai e-POWER het rijplezier van soepel en comfortabel 100% elektrisch rijden zónder de batterij te moeten opladen met een laadkabel en een oplaadpunt.

Variabele compressieverhouding
De compacte driecilinder-turbobenzine motor van de e-POWER-aandrijflijn beschikt over variabele compressieverhouding en werd als eerste toegepast in modellen van Infiniti, het premiummerk van Nissan. Variabele compressieverhouding is een innovatieve voorziening in een verbrandingsmotor en zorgt voor zowel optimale prestaties als voor een minimaal verbruik, afhankelijk van de belasting van de motor. Bij de introductie in 2018 kwam deze motor meteen binnen in de top-10 van ’s werelds beste motoren volgens Ward’s, een gerenommeerd Amerikaans automotive consultancybureau.

De compressieverhouding van de 1,5-liter motor varieert van 8:1 tot 14:1. Dit is mogelijk dankzij de beweging van een actuator die de slaglengte van de zuigers aanpast op het gevraagde motorvermogen door de bestuurder.

Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd – bijvoorbeeld op kruissnelheid en een afdoende opgeladen batterij – is de compressieverhouding hoger, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder emissies. Naarmate de verbrandingsmotor meer vermogen moet leveren – om de batterij op te laden of om meer energie direct aan de elektromotor te leveren – wordt de compressieverhouding verlaagd, wat het motorvermogen juist verhoogt. De variatie van de compressieverhouding verloopt naadloos en zonder dat de bestuurder hiervoor iets hoeft te doen.

‘De e-POWER-aandrijflijn in de Qashqai is een unieke ontwikkeling van Nissan en biedt vooral efficiency én rijplezier. Met de ontwikkeling van dit systeem voor Europa hadden we voor ogen dat de rijbeleving er niet onder mag lijden. Deze techniek biedt het beste van twee werelden en vertegenwoordigt het beste van Nissan, namelijk het bieden van gedurfde, vooruitstrevende en innovatieve techniek, waarbij rijplezier vooropstaat’, vertelt David Moss, Senior Vice President, Region Research & Development, Nissan AMIEO.

Linear Tune
Tijdens de ontwikkeling van de e-POWER-aandrijflijn voor de Qasqai was ons doel om de bestuurder het gevoel te geven ‘verbonden te zijn’ met de benzinemotor en dat het toerental daarvan in verhouding staat tot de rijsnelheid van de Qashqai e-POWER.

De ingenieurs van het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) in het Verenigd Koninkrijk en Spanje werkten samen aan het systeem dat ze ‘Linear Tune’ hebben genoemd. Dit stuurt de 1,5-liter benzinemotor aan en verhoogt het toerental naarmate de elektromotor meer energie nodig heeft om de auto te laten accelereren. Hiermee ervaren de inzittenden een motorgeluid dat past bij de snelheid van de Qashqai e-POWER, zoals ze gewend zijn. Wanneer het motortoerental plotseling toeneemt zonder dat dit gepaard gaat met een overeenkomstige acceleratie van de auto, ontstaat er bij inzittenden veelal het onprettige gevoel dat de motor niet in verbinding is met de wielen. Linear Tune op de e-POWER-aandrijflijn brengt dat in balans.

e-Pedal Step
Net als de Nissan LEAF biedt ook de nieuwe Qashqai e-POWER een geheel nieuwe ‘one pedal’ rijbeleving, het zogenoemde e-Pedal Step. e-Pedal Step is ontwikkeld om de herhaaldelijke belasting van starten en stoppen in het stadsverkeer te elimineren – in de stad moet de bestuurder immers heel vaak afwisselend het stroom- en het rempedaal intrappen. e-Pedal Step biedt de bestuurder de mogelijkheid om zowel te versnellen als af te remmen met alleen het stroompedaal.

Het systeem wordt geactiveerd met een schakelaar op de middenconsole waarna het stroompedaal zoals gebruikelijk voor de gevraagde acceleratie zorgt. Zodra de bestuurder het pedaal lift of geheel loslaat, remt e-Pedal Step de Qashqai e-POWER af met 0,2g, genoeg om de remlichten te laten oplichten en de auto te vertragen tot stapvoets rijden. De Qashqai e-POWER komt daarmee niet volledig tot stilstand. Hierdoor zijn parkeermanoeuvres bijzonder soepel uit te voeren. Eenmaal gewend aan e-Pedal Step, wat snel gebeurt, zal de bestuurder de auto intuïtief en vloeiend met één pedaal door het stadsverkeer kunnen rijden. Dit draagt bij aan de ontspannen rijbeleving van de Qashqai e-POWER.

Alert, efficiënt en stil
Het voordeel van de e-POWER-aandrijflijn is dat de benzinemotor continu in het optimale toerengebied draait, met de optimale compressieverhouding. Dat zorgt voor een gering brandstofverbruik en een lage CO2-emissie in vergelijking met een traditionele verbrandingsmotor. Daarbij rijdt de auto prettiger en comfortabeler doordat de motor veel minder geluid maakt. Bovendien is de impact van e-POWER op de luchtkwaliteit in en rond de stad minimaal.

Dankzij de volledig elektrische aandrijving van de Qashqai e-POWER is het vermogen en de trekkracht direct beschikbaar – anders dan met een traditionele hybrideauto, waarvan de verbrandingsmotor soms eerst veel toeren moet maken om te kunnen voldoen aan de plotselinge vraag naar meer vermogen. De directe respons van de

e-POWER-aandrijflijn zorgt voor een uniek en opwindend rijgedrag, onder alle omstandigheden.

Voor optimale prestaties tijdens accelereren en bij hoge snelheid kan het energiemanagement van het e-POWER-aandrijflijn het vermogen van de verbrandingsmotor ook direct naar de elektromotor sturen. Dit om de toevoer van elektriciteit uit de batterij uit te breiden.

Tijdens vertragen en remmen wordt de bewegingsenergie teruggewonnen en weer opgeslagen in de batterij, wat de efficiency verder verhoogt.

‘We weten uit onderzoek dat potentiële klanten van de Qashqai e-POWER bijna driekwart van de tijd in de stad of de directe omgeving rijden. Daarom hebben we de e-POWER-aandrijflijn zo efficiënt en effectief mogelijk gemaakt en gezorgd dat het vrijwel onmerkbaar zijn werk doet. Maar dat gaat beslist niet ten koste van de rijprestaties. De acceleratie is zeer alert dankzij de volledig elektrische aandrijving van de wielen en er is geen versnellingsbak die de vermogensafgifte en trekkracht telkens onderbreekt tijdens het schakelen naar een andere versnelling’, aldus David Moss.

Volledig elektrisch rijden zónder de noodzaak om op te laden
Onderzoek van Nissan wijst ook uit dat potentiële klanten zich verplicht voelen om bij de keuze van hun auto rekening te houden met het milieu en daardoor inleveren op rijplezier. e-POWER biedt het antwoord op dat dilemma, omdat het optimale brandstofefficiency biedt zonder af te doen aan een plezierige rijbeleving. Dit is te danken aan de combinatie van de geavanceerde batterij, de technologie van de elektromotor en de variabele compressieverhouding van de verbrandingsmotor.

Hierdoor is e-POWER een ideale technologie voor wie dagelijks in het stadsverkeer rijdt en in de toekomst zou willen overstappen naar een volledig elektrische auto maar geen mogelijkheid heeft om de batterij op te laden. Of voor wie nog niet helemaal klaar is voor de overstap naar volledig elektrisch rijden.

Ook de derde generatie van de Nissan Qashqai is trouw aan het oorspronkelijke recept: een opvallend design, een verfijnd interieur, intuïtief te gebruiken technologie en efficiëntie met optimale rijdynamiek.

‘Wij verwachten dat klanten door Nissans unieke e-POWER-aandrijflijn het gevoel van elektrisch rijden – zónder de angst voor een lege batterij – gaan waarderen. Ze zullen genieten van het rijden met deze aandrijflijn en merken dat dit een uitstekende keuze is voor wie milieubewust in het dagelijks leven staat. De Qashqai e-POWER zal in alle opzichten bestuurders aanspreken die nog niet klaar zijn voor een puur elektrische auto, maar die wel duurzamere dagelijkse mobiliteit zoeken en daarbij willen genieten van de plezierige rijeigenschappen van een volledig elektrische auto’, voegt Arnaud Charpentier nog toe.

De Nissan Qashqai e-POWER is vanaf nu te bestellen vanaf € 43.790, daarmee is de nieuwe variant gelijk geprijsd aan de Qashqai Mild-Hybrid Xtronic.

Lees verder
27 06

sportieve prestaties en een laag verbruik dankzij slimme technologie

Nissans compacte Crossover, de Juke, is nu ook verkrijgbaar met een geavanceerde multimodale hybride-aandrijflijn. De Juke Hybrid tilt het rijplezier naar opnieuw een hoger niveau, bij een lager brandstofverbruik. De Juke Hybrid wordt deze zomer in de showroom verwacht en is leverbaar vanaf € 33.040.

“De elektrificatiestrategie van Nissan levert nieuwe resultaten op. De introductie van de Juke Hybrid betekent een nieuwe mijlpaal voor onze ambitie om in 2023 een volledig geëlektrificeerd modellenaanbod te hebben,” zegt Guillaume Cartier, Chair Person Nissan AMIEO-regio.

De Juke Hybrid is voorzien van een multimodale hybride-aandrijflijn. In plaats van een conventionele aandrijflijn bestaat deze uit een brandstofmotor die elektrisch wordt ondersteund. Het resultaat van deze nieuwe, slimme aandrijving is dat de toch al aansprekende rijeigenschappen van de Juke naar een nog hoger niveau worden getild en het brandstofverbruik verder is gereduceerd. De multimodale versnellingsbak maakt het mogelijk volledig elektrisch weg te rijden – altijd. Samen met het efficiënte regeneratieve remsysteem en de krachtige batterij draagt deze unieke functie bij aan een gunstig verbruik en lage uitstoot.

EV-achtige rijervaring
De intelligente aandrijving van de Juke Hybrid is zo ontwikkeld en geprogrammeerd dat de auto zo veel mogelijk volledig elektrisch rijdt. Tijdens de tests wisten de Nissan-ingenieurs tot 80% van de tijd elektrisch te rijden in een stedelijke omgeving, met slechts korte onderbrekingen in hybridemodus om de batterij bij te laden. De Juke Hybrid start niet alleen in volledig elektrische modus, maar kan daarin ook een snelheid bereiken van 55 km/u wat in de praktijk veelal toereikend is. Zo geniet de bestuurder van de krachtige en constante rijeigenschappen van een EV.

Hoewel het systeem er zelf dus al voor zorgt dat de Juke Hybrid zo vaak mogelijk elektrisch rijdt, is er ook een specifieke EV-modus. Die kan worden gebruikt wanneer de bestuurder er zeker van wil zijn dat de Juke Hybrid volledig elektrisch wordt aangedreven. Zolang de batterijlading het toelaat, werkt de Juke Hybrid in EV-modus als een volledig elektrische auto.

Efficiënte motor dankzij Alliantie-synergieën
De nieuwe hybridetechnologie is het resultaat van de samenwerking binnen de Alliantie. De aandrijflijn van de Juke Hybrid bestaat uit een geavanceerde, nieuwe generatie brandstofmotor die door Nissan speciaal ontwikkeld voor hybride-aandrijvingen. Deze motor levert 69 kW (94 pk) en 148 Nm koppel.

Ook de elektromotor is afkomstig van Nissan en heeft een vermogen van 36 kW (49 pk) en 205 Nm koppel. Renault levert de 15 kW startmotor/generator, de omvormer, de 1,2 kWh vloeistofgekoelde batterij en de innovatieve transmissie. Het resultaat is een aandrijflijn die 25% krachtiger is dan de huidige benzinemotor, terwijl het brandstofverbruik in de stad tot 40% lager uitvalt en de gemiddelde reductie tot wel 20% bedraagt (waarden onder voorbehoud van homologatie).

Slimme versnellingsbak biedt beste van twee werelden
Een belangrijk deel van het rijplezier dat de Nissan Juke Hybrid biedt, is te danken aan de geavanceerde transmissie met meerdere rijprogramma’s en een geringe interne wrijving. Deze transmissie zet de aandrijfkracht optimaal om in beweging, of die kracht nu komt van de elektromotor, de brandstofmotor of beide. De versnellingsbak heeft vier versnellingen voor de brandstofmotor en twee versnellingen voor de elektromotor.

Om de interne wrijving te verminderen maakt de transmissie gebruik van een zogenaamde ‘klauwkoppeling’ in plaats van conventionele synchronisatieringen. Ook maakt de transmissie geen gebruik van een koppeling. Het wegrijden gaat altijd volledig elektrisch, waarbij de twee elektromotoren samen de versnellingen synchroniseren. Het resultaat is een soepele en directe acceleratie.

De transmissie wordt aangestuurd door een geavanceerd algoritme dat de schakelmomenten, energieterugwinning en de geavanceerde serie-parallelle werking beheert. Dat laatste houdt in dat de aandrijflijn kan wisselen tussen de verschillende soorten hybride-aandrijving: in serie, parallel en serie-parallel. Een keuze die wordt gemaakt op basis van acceleratie en de vraag naar vermogen. De wissel tussen deze modi gaat naadloos en zonder dat de bestuurder er iets voor hoeft te doen. Daardoor geniet de bestuurder van een directe acceleratie en tegelijkertijd van een laag verbruik en dito emissie – het beste van twee werelden.

Regeneratief remmen
Tijdens het afremmen doet de elektromotor dienst als generator. Kinetische energie wordt daarbij omgezet in elektriciteit die wordt opgeslagen in de batterij. Deze geavanceerde Regenerative Cooperative Brake-functie combineert regeneratief en conventioneel afremmen voor een natuurlijk pedaalgevoel en efficiënte energieterugwinning. De bestuurder merkt hier niets van en ervaart een constante en intuïtieve feedback van het rempedaal.

De Juke Hybrid is tevens voorzien van verschillende rijmodi. Zo kan de bestuurder kiezen tussen de Eco-, Normal- en Sport-modus. De gekozen instelling bepaalt de zwaarte van de besturing, de werking van de klimaatcontrole en het gevoel van het gaspedaal. Bij de hybride-aandrijflijn heeft de keuze ook invloed op de mate van regeneratief remmen en daarmee de mate waarin de batterij wordt bijgeladen. In Sport-modus is het regeneratief remmen bijvoorbeeld extra sterk, om zo veel mogelijk energie terug te winnen voor een krachtige acceleratie.

e-Pedal voor naadloos rijden in de stad
Net als de volledig elektrische LEAF is de Juke Hybrid voorzien van het Nissan e-Pedal. Dit zorgt ervoor dat de auto grotendeels met één pedaal gereden kan worden. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, remt de auto licht af (tot 0,15 g) tot een snelheid van ongeveer 5 km/u. Soms blijft het nodig om ook het rempedaal te gebruiken, bijvoorbeeld voor stevig afremmen of afremmen tot stilstand. Bij stilstand houdt een auto hold-functie de auto op zijn plek zodat het rempedaal niet continu ingetrapt hoeft te worden. Het e-Pedal laat zich al snel intuïtief bedienen en zorgt vooral bij het rijden in de stad voor minder inspanning van de bestuurder. Het resultaat is een vloeiende en ontspannen rijbeleving met maximale regeneratie van de batterij. Dit versterkt de EV-achtige rijsensatie.

Exterieur dat gezien mag worden
Ook als Hybrid blijft het sportieve coupé-crossover-design van de Juke behouden. Een aantal subtiele wijzigingen zorgt voor extra aerodynamische efficiëntie. Hybrid-logo’s op de voorportieren en achterklep maken de Juke Hybrid tegelijkertijd herkenbaar als een geëlektrificeerde auto.

De grille van de Juke Hybrid is voorzien van het nieuwe Nissan-merklogo en een hoogglans zwarte strip tegen de motorkaprand, net zoals bij andere geëlektrificeerde Nissans. Verder heeft de grille een kleinere opening om de aerodynamica te verbeteren. Dat is mogelijk doordat de Hybrid minder koeling nodig heeft. Specifiek voor de nieuwe Juke Hybrid is de grille bovendien afsluitbaar op momenten dat er weinig of geen koeling nodig is. Dit draagt bij aan een zo laag mogelijke luchtweerstand. Daarnaast zijn er onder de bumper aanpassingen doorgevoerd om de luchtstromen rond de auto te verbeteren.

De achterspoiler boven de achterruit is aangepast voor een vloeiende luchtstroom achter de auto. Met hetzelfde doel zijn ook de kleine spoilers bij de voorwielen verbeterd en is aan de onderzijde van de Juke Hybrid de achteras afgedekt.

Met de komst van de Juke Hybrid worden ook nieuwe, tweekleurige 17-inch lichtmetalen velgen geïntroduceerd. Deze velgen zijn ook leverbaar zijn voor de niet-hybride Juke-modellen. Verder bestaat het wielengamma voor de Juke Hybrid uit de aerodynamische tweekleurige 19-inch velgen die eerder werden geïntroduceerd met de Nissan Ariya. Voorzien van deze extra grote wielen is de Juke Hybrid bedeeld met maximale efficiëntie en visuele impact.

Verfijnd interieur met specifieke details
Op het dashboard toont de meter rechts de snelheid en de meter links het vermogen. Daarvan wijst de naald naar ‘charge’ tijdens regenererend remmen, naar ‘eco’ tijdens het rijden in de elektrische rijmodus en naar ‘power’ wanneer de brandstof- en elektromotor samen aan het werk zijn. Onderin deze teller wordt de batterijstatus weergegeven.

Op het 7-inch scherm tussen de twee meters kan een visuele weergave van de energiestromen worden getoond. Een eenvoudige en duidelijke animatie laat de energiestromen zien, zodat de actuele werking van de hybride-aandrijflijn volledig duidelijk is voor de bestuurder.

De knop om het e-Pedal aan of uit te zetten bevindt zich op de middenconsole, achter de schakelaar van de elektrische handrem. De knop om de EV-modus in te schakelen zit tussen de twee centrale luchtuitstroomopeningen. Wanneer e-Pedal en EV-modus zijn geactiveerd, is dat zichtbaar onderaan het 7-inch beeldscherm.

De bagageruimte van de Juke Hybrid meet 354 liter, dat is 68 liter minder dan bij de benzineversie. Deze ruimte wordt ingenomen door het 1,2 kWh batterijpakket. Met de achterbank neergeklapt blijft de bagageruimte een indrukwekkende 1.237 liter groot. De beenruimte voor de achterpassagiers blijft met 553 mm eveneens onveranderd.

“De introductie van de nieuwe Juke Hybrid deze zomer betekent een nieuwe belangrijke toevoeging aan het geëlektrificeerde Nissan-aanbod. We zitten midden in een geëlektrificeerd productoffensief dat net zo veel nadruk legt op efficiëntie als op rijplezier. We zijn ervan overtuigd dat klanten van de Juke Hybrid het geweldig vinden dat het responsieve, wendbare karakter van de Juke verder is versterkt met de introductie van deze geavanceerde en verfijnde hybride-aandrijflijn. Hij biedt meer prestaties en een aantrekkelijke efficiëntie, zonder afbreuk te doen aan het rijplezier,” zegt Arnaud Charpentier, Region Vice President Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO-regio

Lees verder
07 03

EV-rijgevoel voor nieuwe Nissan Qashqai

De Nissan Qashqai wordt als eerste model in Europa leverbaar met de e-POWER-aandrijflijn. Deze aandrijftechniek kenmerkt zich door een unieke benadering op het gebied van elektrificatie om dagelijks ritten zowel plezierig als efficiënt te maken. Nissan is de enige fabrikant die e-POWER-technologie aanbiedt. De techniek is onderdeel van Nissan Intelligent Mobility-strategie.

‘Met de introductie van het innovatieve e-POWER-systeem in de nieuwe Qashqai brengt Nissan meer van zijn pioniersgeest naar het Crossover-segment. Klanten zullen genieten van het typische rijgevoel van een EV, maar dan zonder rekening te hoeven houden met opladen. De introductie van e-POWER is een belangrijke mijlpaal in Nissans elektrificatiestrategie’, zegt Guillaume Cartier, Chairperson van Nissans AMIEO-regio.

Waarom e-POWER?
Onderzoek van Nissan toont aan dat Europese Crossover-rijders meer dan 70% van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Het blijkt ook dat consumenten zich vaak verplicht voelen om concessies te doen aan het rijplezier bij de keuze van een milieubewuste auto. Het e-POWER-systeem bewijst het tegendeel.

Dit aandrijfsysteem is specifiek afgestemd op de behoeften van Europese automobilisten en combineert optimale brandstofefficiency met een flinke dosis elektrisch rijplezier. Om dit te bereiken zijn twee specialismen van Nissan bij elkaar gevoegd: batterij- en motortechnologie en de verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding. e-POWER is de ideale aandrijftechnologie voor automobilisten die geen tijd hebben om de batterij met een laadkabel op te laden, of dat gewoonweg niet willen, maar wel dagelijks in stedelijk gebied rijden en een eerste stap willen zetten op het gebied van elektrisch rijden.

Elektrisch aangedreven wielen
Het gehele e-POWER-systeem bestaat uit een krachtige batterij, een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met variabele compressie, een generator, een omvormer en een elektromotor van vergelijkbare grootte als bij een 100% elektrische Nissan. De benzinemotor is verantwoordelijk voor het opwekken van elektriciteit. Afhankelijk van de situatie wordt de stroom opgeslagen in de batterij, direct naar de elektromotor gestuurd of worden beide tegelijk voorzien van elektriciteit. Een belangrijk kenmerk van het e-POWER-systeem is dat de elektromotor als enige krachtbron is verbonden met de wielen. Zoals bij een volledig elektrische auto reageert dus ook de Qashqai e-POWER onmiddellijk en lineair op de bewegingen van het gaspedaal.

Daarmee is Nissans e-POWER een aantrekkelijk alternatief voor traditionele hybrideauto’s. Het e-POWER-systeem van de nieuwe Nissan Qashqai is ontworpen om de plezierige, moeiteloze en soepele rijervaring te bieden die hoort bij een volledig elektrische auto, maar dan zonder de noodzaak van opladen.

Populaire aandrijftechniek
De e-POWER-aandrijftechniek werd in 2017 voor het eerst geïntroduceerd in Japan in de Nissan Note. Een jaar later werd deze compacte gezinsauto bestverkochte auto van Japan.

Om te voldoen aan de behoeften van Europese consumenten tijdens hun dagelijkse ritten is het e-POWER-systeem in de Nissan Qashqai grondig aangepast. In tegenstelling tot de Nissan Note e-POWER met een 1,2-liter driecilinder benzinemotor en een systeemvermogen van 95 kW (127 pk), heeft de Qashqai e-POWER een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met een turbo en variabele compressie. Het vermogen van deze benzinemotor bedraagt 115 kW (156 pk), het systeemvermogen komt uit op 140 kW (188 pk).

Het voordeel van het e-POWER-systeem is dat de benzinemotor binnen het optimale toerengebied en de beste compressieverhouding opereert, wat resulteert in uitzonderlijke brandstofefficiëntie en een lagere CO2-uitstoot in vergelijking tot een conventionele aandrijflijn waarbij de verbrandingsmotor rechtstreeks de wielen aandrijft. Daarnaast is de motor ook verfijnder dankzij minder motorgeluiden.

Doordat de wielen uitsluitend worden aangedreven door de elektromotor, is het maximale koppel al direct vanaf stilstand beschikbaar en is er geen vertraging bij de bewegingen van het gaspedaal. Bij een traditionele hybrideauto moet mogelijk eerst een bepaald toerental worden bereikt om te kunnen reageren op de input van het gaspedaal. Dat kan vertraging in de reactie opleveren. De onmiddellijke respons van het e-POWER-systeem zorgt voor een unieke en enerverende rijervaring onder alle rijomstandigheden.

De stroom die gegenereerd wordt door de benzinemotor kan worden opgeslagen in de batterij of direct naar de elektromotor worden gestuurd. Voor maximale prestaties tijdens het accelereren of bij rijden op hoge snelheid krijgt de elektromotor stroom van de benzinemotor en de batterij tegelijk, wat ook het hogere systeemvermogen verklaart. Tijdens het remmen en vertragen wordt kinetische energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij om de efficiëntie verder te optimaliseren.

‘We weten dat potentiële klanten van de Nissan Qashqai e-POWER bijna driekwart van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Daarom hebben we het e-POWER-systeem zodanig ontwikkeld dat het in die omstandigheden zo efficiënt, effectief en discreet mogelijk werkt. Bovendien zijn er geen compromissen op het gebied van rijprestaties. De reactie bij het wegrijden is onmiddellijk dankzij de elektrische aandrijving naar de wielen. Er is ook geen onderbreking tijdens het accelereren vanwege het ontbreken van een versnellingsbak’, zegt David Moss, Senior Vice President, Region Research & Development bij Nissan Technical Centre Europe.

Variabele compressieverhouding
Het hart van Nissans unieke e-POWER-systeem wordt gevormd door de 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor die speciaal voor deze toepassing is ontwikkeld. Een bijzondere eigenschap van deze motor is dat de compressieverhouding variabel is. Afhankelijk van de motorbelasting zorgt dit voor optimale prestaties en uitzonderlijke efficiency. Nissans eerste motor met variabele compressietechnologie, die in 2018 debuteerde in een model van Nissans premium dochtermerk Infiniti, werd al snel door het Amerikaanse automotive-adviesbureau Ward’s aangemerkt als één van de tien beste motoren ter wereld.

De compressieverhouding in deze verbrandingsmotor varieert tussen 8:1 en 14:1. Dit wordt bereikt door een actuator die de lengte van de zuigerslag aanpast op basis van de belasting, ofwel de vraag naar vermogen.

In rijsituaties waarbij weinig stroom wordt verbruikt, zoals een constante snelheid met een goede laadtoestand van de batterij, bevindt de compressieverhouding zich in het hogere bereik voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij veel vraag naar vermogen om de batterij op te laden of om de elektromotor rechtstreeks van stroom te voorzien, wordt een lagere compressieverhouding geactiveerd om het vermogen van de verbrandingsmotor te maximaliseren. De overgang tussen de verschillende compressieverhoudingen gaat geheel naadloos en zonder input van de bestuurder.

‘Het e-POWER-systeem in de Qashqai is een unieke Nissan-technologie die efficiëntie en rijplezier vooropstelt in de rijervaring. Bij de ontwikkeling van het systeem voor de Europese markt waren we vastberaden om geen concessies te doen ten aanzien van het rijgedrag van de Nissan Qashqai e-POWER. Onze technologie biedt het beste van twee werelden en vertegenwoordigt het beste van Nissan – gedurfd, baanbrekend en innovatief – terwijl de bestuurder centraal staat’, voegt Moss toe.

Linear Tune
Centraal bij de ontwikkeling van het e-POWER-systeem voor de Nissan Qashqai was het creëren van een ‘verbonden’ rijervaring, waarbij het toerental van de benzinemotor in verhouding blijft tot de rijsnelheid van de auto. Ingenieurs van het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) in het Verenigd Koninkrijk en Spanje werkten samen aan de ontwikkeling van het zogeheten “Linear Tune-systeem”.

Deze functie verhoogt geleidelijk het toerental van de benzinemotor tijdens accelereren, zodat de motorgeluiden in overeenstemming zijn met de rijprestaties die inzittenden op dat moment ervaren. Veel bestuurders ervaren het als onprettig als het motortoerental plotseling stijgt zonder evenredige toename van de rijsnelheid. Het Linear Tune-systeem van Nissans e-POWER-aandrijflijn voorkomt dit fenomeen.

e-Pedal Step
Vergelijkbaar met de Nissan LEAF profiteren ook berijders van de Qashqai e-POWER van een nieuwe rijervaring met één pedaal, genaamd e-Pedal Step. Hiermee wordt het rijden in stedelijk gebied met veel start/stopverkeer minder vermoeiend, aangezien de bestuurder niet continu zijn voet hoeft te bewegen om het gas- en rempedaal te bedienen. Met de e-Pedal Step kan de bestuurder versnellen en vertragen door alleen het gaspedaal te bedienen.

De e-Pedal Step dient via een schakelaar op de middenconsole te worden geactiveerd, waarna de auto op gebruikelijke wijze accelereert bij het indrukken van het gaspedaal, maar ook remt als het gaspedaal wordt losgelaten. Bij gas los vertraagt de Qashqai e-POWER met een kracht van 0,2g – genoeg om de remlichten te laten branden – tot kruipsnelheid. Daarmee zorgt de e-Pedal Step ook voor soepele parkeermanoeuvres met lage snelheden. De ervaring leert dat bestuurders snel gewend zijn aan deze nieuwe, intuïtieve en minder veeleisende manier van autorijden.

Geëlektrificeerd aanbod
De nieuwe e-POWER-aandrijflijn voor de Nissan Qashai wordt aangeboden naast de 1,3-liter mild hybrid-motor die beschikbaar is in twee vermogensvarianten: 103 kW (140 pk) en 115 kW (158 pk). Beide versies staan garant voor energieke prestaties in combinatie met lage verbruiks- en emissiewaarden.

De derde generatie van de Nissans Qashqai blijft trouw aan de originele formule: een opvallend design, optimale welzijn aan boord dankzij intuïtieve technologie en een zowel efficiënt als enerverend rijgedrag.

‘We denken dat klanten heel enthouasiast zullen zijn over Nissans gedurfde e-POWER-technologie en de elektrische aandrijflijn, zonder zich zorgen te hoeven maken over het rijbereik. Het is een aandrijflijn waarmee zij graag rijden en die helpt om hun dagelijks leven te vergroenen. Over het algemeen zal de Qashqai e-POWER klanten aantrekken die nog niet klaar zijn voor een volledig elektrische auto, maar wel milieubewust willen rijden en willen genieten van het plezierige rijgedrag van een EV’, besluit Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO-regio.

Informatie over prijzen en over de mogelijkheid de Nissan Qashqai e-POWER te reserveren wordt binnenkort gedeeld.

Lees verder
11 01

Sterrenregen voor nieuwe Nissan QASHQAI

Sterrenregen voor nieuwe Nissan QASHQAI in Euro NCAP veiligheidstest


De onafhankelijke organisatie Euro NCAP heeft de geheel nieuwe Nissan Qashqai bekroond met de maximum haalbare score van vijf sterren. Een prestatie die des te opmerkelijker is, doordat de auto werd getest volgens het nieuwe, nog strengere 2020-2022 protocol.

Voortreffelijke bescherming van volwassen inzittenden en kinderen
Euro NCAP heeft de geheel nieuwe Qashqai beoordeeld met een score van 91% voor de bescherming van zowel volwassen inzittenden als kinderen. Daarmee kan de Qashqai gerekend worden tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Deze uitstekende prestatie is te danken aan de geavanceerde, ijzersterke constructie van het CMF-C platform, waarop de auto gebaseerd is. In bepaalde gebieden van het platform wordt ultrasterk staal toegepast. Die extra sterkte zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij een aanrijding, beter wordt geabsorbeerd en de veiligheidskooi van de inzittenden niet kan bereiken. De Qashqai werd beloond met het maximum van 16 punten bij een zijdelingse aanrijding, mede dankzij de centrale airbag. Deze primeur voor Nissan in Europa voorkomt dat de hoofden van de bestuurder en bijrijder elkaar raken bij een zijdelingse aanrijding.

Uit het maximum van 24 punten, kreeg de geheel nieuwe Qashqai op het onderdeel bescherming van kinderen het bijna volledig aantal, namelijk 23,8 punten. Bij de montagetest van het kinderzitje kreeg het model het maximum van 12 punten toegekend.

70% score voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers
Ook wat betreft de bescherming van voetgangers en fietsers scoort de nieuwe Qashqai goed. Daarin haalde de auto een score van 70%. De nieuwe Qashqai is dan ook uitgerust met tal van actieve veiligheidssystemen. Onder andere Intelligent Emergency Braking, dat de bestuurder waarschuwt en het remsysteem activeert bij een dreigende aanrijding met een voertuig, een voetganger of een fietser. Intelligent Emergency Braking is standaard op alle uitvoeringen van de Qashqai, en niet uitsluitend op de duurdere varianten.

Assistentie voor de veiligheid
Euro NCAP volgt de stelregel dat het voorkomen van een ongeval altijd het beste is, en geeft daarom extra punten voor technologie die de bestuurder helpt bij het tegengaan van een aanrijding.


Dankzij Nissan Intelligent Mobility technologie heeft de Qashqai een buitengewoon hoge score van 95% weten te behalen. Nissan biedt een uitgebreid aantal intelligente systemen aan op de Qashqai.

De Qashqai is het eerste model van Nissan in Europa dat leverbaar is met een head-up display. Hierop kan de bestuurder de snelheid, routebegeleiding en de geldende maximumsnelheid aflezen, zonder de ogen van de weg te wenden.

De introductie van Matrix-LED-koplampen met intelligent grootlicht, waarvan de vorm van de lichtbundels zich aanpast aan de situatie en tegemoetkomend verkeer niet verblindt, is een ander voorbeeld van moderne technologie die de veiligheid van de Qashqai naar een hoger plan tilt.

Blind Spot Intervention, standaard op elke Qashqai, detecteert voertuigen in de naastgelegen rijstroken, die door de bestuurder onopgemerkt zijn gebleven. Het systeem corrigeert automatisch wanneer er gevaar dreigt, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder van rijstrook wil wisselen. Cross Traffic Alert voorkomt aanrijdingen bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats.

De nieuwe Qashqai is gebouwd op het CMF-C platform, waarin geavanceerde materialen zijn verwerkt en die door middel van nieuwe productiemethoden wordt gebouwd. Dit heeft geresulteerd in een nog sterkere constructie, terwijl het gewicht van de carrosserie ten opzichte van het vorige model met 60 kilo is verlaagd.

David Moss, Senior Vice President van de afdeling Regional Research & Development bij het Nissan Technical Centre Europe: “Tijdens de ontwikkeling van de geheel nieuwe Qashqai hebben we onderzocht hoe de technologie nog beter ingezet kon worden om de bestuurder te assisteren in stressvolle situaties. Een ingreep komt in fasen, allereerst om de bestuurder te informeren. Daarna volgt een waarschuwing en vervolgens een automatische correctie, wanneer de bestuurder zelf onvoldoende of helemaal geen actie onderneemt.”

Hij vervolgt: “Door de toepassing van geavanceerde materialen en ultrasterk staal in de constructie van de carrosserie, alsmede het gebruik van passieve en actieve Nissan Intelligent Mobility-technologie, hebben we een verfijnde, dynamisch rijdende en vooral uiterst veilige auto kunnen creëren. We zijn dan ook erg trots op de uitstekende testresultaten van de Qashqai.”

Sinds 1997 onderwerpt Euro NCAP op onafhankelijke basis auto’s aan een veiligheidstest, en beoordeelt het vrijwel elk nieuw model dat de markt betreedt op een aantal belangrijke criteria die voortdurend worden aangescherpt. Behalve het testen van de werkelijke sterkte van een auto tijdens diverse gesimuleerde aanrijdingen, beoordeelt Euro NCAP ook de technologie die ongelukken moet voorkomen.

Lees verder
18 11

Nieuwe Nissan Townstar

Nieuwe Nissan Townstar biedt met volledig elektrische aandrijving een zeer concurrerend aanbod
Voortbordurend op het succes van de baanbrekende e-NV200 zal de volledig elektrische Townstar de overstap naar emissievrij rijden verder versnellen
Met meer dan twintig geavanceerde technologieën en veelzijdige configuratiemogelijkheden biedt deze nieuwe lichte bedrijfswagen zekerheid en connectiviteit

Berkel 18-11-2021 – Nissan onthult met de nieuwe Townstar zijn nieuwste generatie compacte lichte bedrijfswagens. De volledig elektrisch aangedreven Townstar zal de overstap naar elektrificatie verder versnellen.

Nog nooit bood een lichte bedrijfswagen van Nissan zo veel technologie: de Townstar introduceert meer dan twintig technologieën die nieuw zijn in het segment van lichte bedrijfswagens. Daarmee is de Nissan Townstar, die leverbaar wordt in zowel bestel- als personenuitvoering, een geduchte concurrent in zijn segment.

De Nissan Townstar bouwt voort op het succes van de Nissan e-NV200, een pionier en toonaangevend op de markt van elektrische lichte bedrijfswagens. De volledig elektrische Townstar is nog verder geoptimaliseerd voor de behoeften van zijn berijders. Met een verbeterde batterij van 44 kWh, geavanceerde technologie en lage gebruikskosten is deze elektrische Townstar zeer efficiënt en duurzaam.

‘Met een efficiënte aandrijflijn, een ergonomisch design en unieke technologieën is de nieuwe Townstar volledig uitgerust om te voldoen aan de steeds veranderende behoeften van klanten’, zegt Emmanuelle Serazin, LCV & Corporate Sales Director van Nissan Europe.

‘Met steeds strengere emissienormen, meer milieuzones en de grotere vraag naar last-mile delivery gaan zowel grote als kleine bedrijven op zoek naar effectieve en duurzame oplossingen om concurrerend te blijven’, vervolgt Emmanuelle.


Betrouwbare en efficiënte aandrijflijn

De nieuwe Nissan Townstar is ontwikkeld voor optimale efficiëntie en veelzijdigheid in stedelijke gebieden. Om aan de uiteenlopende behoeften van de klant te voldoen, wordt hij leverbaar in zowel bestel- als personenuitvoering.

De volledig elektrische Townstar – die de Nissan e-NV200 vervangt – profiteert van de uitgebreide ervaring van Nissan op het gebied van elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens. De Townstar is voorzien van geavanceerde technologie en een batterij met een capaciteit van 44 kWh. Hij combineert intelligent energiemanagement met effectieve batterijkoeling in een geoptimaliseerd pakket. De Townstar heeft een actieradius tot 285 km (onder voorbehoud van homologatie). Hij beschikt over een vermogen van 90 kW (122 pk) en het koppel bedraagt 245 Nm.


Nieuwste veiligheids- en infotainmenttechnologieën

Dankzij meer dan twintig nieuwe technologieën past de Nissan Townstar naadloos in het dagelijks leven van zijn gebruikers. De Townstar biedt zijn bestuurder rust en vertrouwen met een breed gamma veiligheidstechnologieën en geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen. Onder meer Side Wind Assist, Trailer Sway Assist, Intelligent Emergency Braking met herkenning van voetgangers en fietsers, Junction Assist, Hands-Free Parking en Intelligent Cruise Control maken de Townstar toonaangevend in zijn klasse.

Voor het eerst past Nissan de Around View Monitor (AVM) toe in het segment van lichte bedrijfswagens. Met behulp van diverse camera’s toont het systeem op de display een 360o-overzicht van het gebied rond de auto. Zo kan de bestuurder ook in de stad zorgeloos manoeuvreren.

De Townstar is voorzien van het innovatieve en geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem ProPilot, dat de bestuurder ondersteuning biedt op de snelweg. Zo nodig brengt ProPilot de Townstar in druk verkeer volledig tot stilstand en laat hem vervolgens weer optrekken om de voorganger automatisch te volgen. ProPilot houdt de Townstar in het midden van de rijstrook, zelfs in flauwe bochten.

Gemakkelijke connectiviteitsfuncties, zoals E-Call, Apple CarPlay/Android Auto en het draadloos opladen van smartphones, zijn direct vanaf de introductie leverbaar. Daarnaast zijn ook verder verbeterde Connected Services beschikbaar. Deze diensten zijn te gebruiken via de 8-inch touchscreen die in de volledig elektrische Townstar naast het 10-inch instrumentarium van de bestuurder bevindt.

Geavanceerd interieur- en exterieurdesign

De Nissan Townstar wordt gebouwd op het CMF-CD-platform van de Alliantie Renault-Nissan en is vanaf het begin ontworpen met kwaliteit en functionaliteit als prioriteit. Hij draagt bovendien als eerste Europese model het nieuwe Nissan-merklogo. Ook is de Townstar het eerste model dat wordt geïntroduceerd als onderdeel van het Nissan NEXT transformatieplan, waarbij duurzame winst en groei bij alle activiteiten van het merk centraal staan.

De besteluitvoering van de nieuwe Townstar is ontwikkeld om perfect te voldoen aan de behoeften van klanten zoals mkb’ers, die zoeken naar veelzijdigheid, gemak, ruimte en laadvermogen. Bovendien heeft de Townstar een handsfree parkeersysteem dat het parkeren in de stad gemakkelijker maakt.

De personenuitvoering van de nieuwe Townstar voorziet gezinnen van tot wel 755 liter aan bagageruimte. De Nissan Townstar verwelkomt zijn inzittenden met het comfort van een personenauto, verfijnde stoelen en portierbekleding en een moderne afwerking van de middenconsole en het instrumentenpaneel. Ook is er een uitgebreide veiligheidsuitrusting met onder meer een gordelverklikker, Automatic Emergency breaking system, Lane Keep Assist, Blind Spot Intervention en Traffic Sign Recognition.

De Townstar heeft esthetische verwijzingen naar de Ariya, zoals de kenmerkende standaard LED-koplampen en de aerodynamische voorzijde met Kumiko-patroon en een fris V-motion-design met dagrijverlichting.

Veelzijdige zakenpartner

Met zijn veelzijdige configuratiemogelijkheden is de Townstar een betrouwbare, comfortabele en efficiënte zakenpartner. Dankzij de laadruimte van maximaal 3,9 m3 kan de nieuwe compacte bestelbus met gemak twee Euro-pallets en maximaal 800 kg lading vervoeren. De krachtige aandrijflijnen maken een trekgewicht van maximaal 1.500 kg mogelijk. Zo is de Townstar geschikt voor allerlei toepassingen.

De laadruimte is toegankelijk via grote schuifdeuren aan de zijkant en aan de achterzijde naar wens via een achterklep of ongelijke deuren die in de verhouding 60:40 over 180o zijn open te draaien. Ook zijn er slimme opbergmogelijkheden en is een specifieke ruimte voor kantoorspullen aan boord.

Toonaangevend: 5 jaar garantie

Nissan blijft zich inzetten voor kwaliteit en zekerheid voor alle gebruikers van Nissan-bedrijfswagens. Bijvoorbeeld met de toonaangevende garantie van vijf jaar of 160.000 km in heel Europa en acht jaar of 160.000 km garantie op de batterij. De garantie geldt van bumper tot bumper voor de carrosserielak, originele onderdelen en accessoires en is inclusief pechhulp onderweg. Dit zorgt voor extra gemoedsrust onderweg.

Technische specificaties*

Bruikbare batterijcapaciteit

44 kWh

Max. vermogen

90 kW (122 pk)

Max. koppel

245 Nm

Verwachtte actieradius

Tot 285 km

Opladen AC

11 kW standaard, 22 kW optioneel

Opladen DC

75 DC met CCS

Laadtijd DC

0 tot 80% in 42 minuten

Batterijkoeling

Ja (standaard bij 22 kW, optioneel bij 11kW)

*Alle gegevens onder voorbehoud van homologatie.

Lees verder

Onze belofte

Als klant van Cas Lamens heeft u altijd de aangename zekerheid dat er een professionele organisatie achter u en uw auto staat. We bieden u een compleet pakket dienstverlening zodat u altijd en overal zorgeloos kunt rijden.

Meer service

Plan uw afspraak

Via onze online plan module, kunt u direct een afspraak maken voor onderhoud of reparatie. Maakt u liever telefonisch een afspraak? Dat kan natuurlijk, belt u dan met ons via telefoonnummer 010 511 23 99

Maak een afspraak
Afbeelding 1 5612
Afbeelding 2 5612
Afbeelding 3 5612