Cas Lamens  Innovation that excites

Nieuws

Lees hieronder het laatste nieuws rondom Cas Lamens en Nissan

19 10

Prijs nieuwe Nissan X-Trail start bij 48.390 euro

Prijs nieuwe Nissan X-Trail start bij 48.390 euro. Binnenkort te bewonderen in onze showroom


De Nissan X-Trail is al ruim 20 jaar synoniem met avontuur voor het hele gezin. De vierde generatie van het icoon staat vanaf begin november bij de Nederlandse dealers. De gloednieuwe familie-SUV combineert een robuust en modern design met comfort en flexibiliteit en is per direct te bestellen vanaf € 48.390,-.

e-POWER

Het hart van de nieuwe X-Trail is Nissans baanbrekende e-POWER-systeem dat onlangs werd geïntroduceerd in de Qashqai. Het levert responsieve prestaties doordat de wielen enkel worden aangedreven door een elektromotor. Hierdoor is de respons altijd direct, lineair en soepel.

De geavanceerde turbobenzinemotor met variabele compressie draait stil mee op de achtergrond en voedt de accu, die vervolgens via een omvormer stroom levert aan de elektromotor. Hierdoor ontstaat een echt EV-gevoel, zonder de noodzaak van opladen.

e-4ORCE vierwielaandrijving

Dankzij e-4ORCE kan met vertrouwen kilometers gemaakt worden onder alle omstandigheden. De vierwielaandrijving, die werkt met twee elektromotoren, is speciaal ontwikkeld voor Nissans elektrische aandrijflijnen. Bovendien biedt het systeem een comfortabele rit dankzij de stabiele wegligging en soepele krachtverdeling. Ook de nieuwe Nissan Ariya wordt leverbaar met dit unieke e-4ORCE systeem.

Praktisch en flexibel

Comfort en gemak zijn belangrijk in het leven en staan daarom ook centraal bij de gloednieuwe X-Trail. Zo bestaat de derde rij uit afzonderlijk neerklapbare stoelen, die in de vloer van de kofferbak verdwijnen wanneer ze niet nodig zijn. Doordat de tweede rij verschuifbaar is en de portieren achter tot bijna 90 graden openen, ontstaat een gemakkelijke toegang tot de achterste rij. Verder is er een overvloed aan opbergmogelijkheden in het interieur, zijn er afzonderlijke bedieningselementen voor de ventilatie achterin en zijn zowel voor- als achterin USB A- en C-laders te vinden.

De nieuwe Nissan X-Trail is uitgerust met een uitgebreide reeks intuïtieve technologieën die het leven voor bestuurder en passagiers eenvoudiger maakt. Een voorbeeld is Nissans optionele bestuurdersassistentiesysteem ProPILOT Assist met Navi-link, dat vermoeidheid en stress tijdens het rijden vermindert, waarschuwt en ingrijpt in geval van onvoorziene gevaren. Een belangrijk veiligheidskenmerk is de aanwezigheid van een heads-up display, dat belangrijke informatie in het blikveld van de bestuurder projecteert, zoals instructies van de navigatie, bestuurdersassistentie en de geldende maximumsnelheid.

Om het comfort te verhogen, biedt de nieuwe X-Trail een scala aan connected services, waaronder smartphone-integratie, WiFi in de auto voor maximaal zeven apparaten en NissanConnect Services, een speciale app waarmee interactie met en toezicht op het voertuig mogelijk is.

David Milan, Country Director Nissan Nederland voegt toe: "We zijn enthousiast dat de X-Trail binnenkort weer deel uitmaakt van het Nissan-gamma. We zijn ervan overtuigd dat klanten zullen genieten van zijn unieke combinatie van geëlektrificeerde prestaties, vertrouwenwekkende rijeigenschappen en robuuste praktische bruikbaarheid. Zoals u van een Nissan mag verwachten, zal hij een unieke aantrekkingskracht op de klant hebben. We kunnen niet wachten om hem in onze showrooms te zien."

"De Nissan X-Trail luidt een volgende fase in van Nissans offensief van geëlektrificeerde producten. De X-Trail heeft een lange geschiedenis en we kunnen dat avontuur nu een vervolg geven met een geëlektrificeerde aandrijflijn en een geavanceerd tweemotorig vierwielaandrijvingssysteem voor ultieme zekerheid - en dat alles met zeven zitplaatsen. Die combinatie van eigenschappen is uniek voor de X-Trail waarmee hij vooroploopt in vergelijking tot zijn concurrenten. We zijn ervan overtuigd dat klanten er dol op zullen zijn," aldus Guillaume Cartier, voorzitter van Nissan AMIEO-regio.

Lees verder
26 09

Test hem zelf! de Qashqai E Power

Met de unieke e-POWER-aandrijflijn zorgt Nissan opnieuw voor een gedurfde innovatie in het Crossover-segment, dat het merk opende in 2007 met de Qashqai.

De nieuwe Qashqai is het eerste model van Nissan in Europa dat leverbaar is met Nissans nieuwe e-POWER-aandrijflijn. Deze techniek is exclusief van en voor Nissan en een essentieel onderdeel van de elektrificatiestrategie van het merk. e-POWER biedt in stilte optimale efficiëntie en snelle reacties op het gaspedaal, of eigenlijk gezegd: het stroompedaal.

‘Met de toepassing van de innovatieve e-POWER-technologie in de nieuwe Qashqai toont Nissan opnieuw zijn vooruitstrevende karakter in het Crossover-segment. Klanten kunnen genieten van het gevoel van elektrisch rijden, terwijl ze weten dat ze niet zullen stranden met een lege batterij. e-POWER biedt toegang tot volledig elektrische mobiliteit en is een mijlpaal in Nissans elektrificatiestrategie’, aldus Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy & Pricing, Nissan AMIEO.

Unieke, stekkerloze elektrisch rijervaring
De e-POWER-aandrijflijn omvat een krachtige batterij die van stroom wordt voorzien door een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 115 kW en een variabele compressieverhouding. De andere, tweede motor van de e-POWER-aandrijflijn is een 140 kW sterke elektromotor zoals Nissan die ook in zijn andere elektrische modellen toepast. De benzinemotor wekt de elektriciteit op, die – afhankelijk van de situatie – naar de batterij, de elektromotor of beide wordt geleid.

Wat deze aandrijflijn uniek maakt, is het feit dat alleen de elektromotor de wielen aandrijft, zodat de reacties op het stroompedaal direct en lineair zijn. Hiermee is Nissans e-POWER een aantrekkelijk alternatief voor de traditionele hybridemodellen. In tegenstelling tot conventionele hybridemodellen biedt de nieuwe Nissan Qashqai e-POWER het rijplezier van soepel en comfortabel 100% elektrisch rijden zónder de batterij te moeten opladen met een laadkabel en een oplaadpunt.

Variabele compressieverhouding
De compacte driecilinder-turbobenzine motor van de e-POWER-aandrijflijn beschikt over variabele compressieverhouding en werd als eerste toegepast in modellen van Infiniti, het premiummerk van Nissan. Variabele compressieverhouding is een innovatieve voorziening in een verbrandingsmotor en zorgt voor zowel optimale prestaties als voor een minimaal verbruik, afhankelijk van de belasting van de motor. Bij de introductie in 2018 kwam deze motor meteen binnen in de top-10 van ’s werelds beste motoren volgens Ward’s, een gerenommeerd Amerikaans automotive consultancybureau.

De compressieverhouding van de 1,5-liter motor varieert van 8:1 tot 14:1. Dit is mogelijk dankzij de beweging van een actuator die de slaglengte van de zuigers aanpast op het gevraagde motorvermogen door de bestuurder.

Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd – bijvoorbeeld op kruissnelheid en een afdoende opgeladen batterij – is de compressieverhouding hoger, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder emissies. Naarmate de verbrandingsmotor meer vermogen moet leveren – om de batterij op te laden of om meer energie direct aan de elektromotor te leveren – wordt de compressieverhouding verlaagd, wat het motorvermogen juist verhoogt. De variatie van de compressieverhouding verloopt naadloos en zonder dat de bestuurder hiervoor iets hoeft te doen.

‘De e-POWER-aandrijflijn in de Qashqai is een unieke ontwikkeling van Nissan en biedt vooral efficiency én rijplezier. Met de ontwikkeling van dit systeem voor Europa hadden we voor ogen dat de rijbeleving er niet onder mag lijden. Deze techniek biedt het beste van twee werelden en vertegenwoordigt het beste van Nissan, namelijk het bieden van gedurfde, vooruitstrevende en innovatieve techniek, waarbij rijplezier vooropstaat’, vertelt David Moss, Senior Vice President, Region Research & Development, Nissan AMIEO.

Linear Tune
Tijdens de ontwikkeling van de e-POWER-aandrijflijn voor de Qasqai was ons doel om de bestuurder het gevoel te geven ‘verbonden te zijn’ met de benzinemotor en dat het toerental daarvan in verhouding staat tot de rijsnelheid van de Qashqai e-POWER.

De ingenieurs van het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) in het Verenigd Koninkrijk en Spanje werkten samen aan het systeem dat ze ‘Linear Tune’ hebben genoemd. Dit stuurt de 1,5-liter benzinemotor aan en verhoogt het toerental naarmate de elektromotor meer energie nodig heeft om de auto te laten accelereren. Hiermee ervaren de inzittenden een motorgeluid dat past bij de snelheid van de Qashqai e-POWER, zoals ze gewend zijn. Wanneer het motortoerental plotseling toeneemt zonder dat dit gepaard gaat met een overeenkomstige acceleratie van de auto, ontstaat er bij inzittenden veelal het onprettige gevoel dat de motor niet in verbinding is met de wielen. Linear Tune op de e-POWER-aandrijflijn brengt dat in balans.

e-Pedal Step
Net als de Nissan LEAF biedt ook de nieuwe Qashqai e-POWER een geheel nieuwe ‘one pedal’ rijbeleving, het zogenoemde e-Pedal Step. e-Pedal Step is ontwikkeld om de herhaaldelijke belasting van starten en stoppen in het stadsverkeer te elimineren – in de stad moet de bestuurder immers heel vaak afwisselend het stroom- en het rempedaal intrappen. e-Pedal Step biedt de bestuurder de mogelijkheid om zowel te versnellen als af te remmen met alleen het stroompedaal.

Het systeem wordt geactiveerd met een schakelaar op de middenconsole waarna het stroompedaal zoals gebruikelijk voor de gevraagde acceleratie zorgt. Zodra de bestuurder het pedaal lift of geheel loslaat, remt e-Pedal Step de Qashqai e-POWER af met 0,2g, genoeg om de remlichten te laten oplichten en de auto te vertragen tot stapvoets rijden. De Qashqai e-POWER komt daarmee niet volledig tot stilstand. Hierdoor zijn parkeermanoeuvres bijzonder soepel uit te voeren. Eenmaal gewend aan e-Pedal Step, wat snel gebeurt, zal de bestuurder de auto intuïtief en vloeiend met één pedaal door het stadsverkeer kunnen rijden. Dit draagt bij aan de ontspannen rijbeleving van de Qashqai e-POWER.

Alert, efficiënt en stil
Het voordeel van de e-POWER-aandrijflijn is dat de benzinemotor continu in het optimale toerengebied draait, met de optimale compressieverhouding. Dat zorgt voor een gering brandstofverbruik en een lage CO2-emissie in vergelijking met een traditionele verbrandingsmotor. Daarbij rijdt de auto prettiger en comfortabeler doordat de motor veel minder geluid maakt. Bovendien is de impact van e-POWER op de luchtkwaliteit in en rond de stad minimaal.

Dankzij de volledig elektrische aandrijving van de Qashqai e-POWER is het vermogen en de trekkracht direct beschikbaar – anders dan met een traditionele hybrideauto, waarvan de verbrandingsmotor soms eerst veel toeren moet maken om te kunnen voldoen aan de plotselinge vraag naar meer vermogen. De directe respons van de

e-POWER-aandrijflijn zorgt voor een uniek en opwindend rijgedrag, onder alle omstandigheden.

Voor optimale prestaties tijdens accelereren en bij hoge snelheid kan het energiemanagement van het e-POWER-aandrijflijn het vermogen van de verbrandingsmotor ook direct naar de elektromotor sturen. Dit om de toevoer van elektriciteit uit de batterij uit te breiden.

Tijdens vertragen en remmen wordt de bewegingsenergie teruggewonnen en weer opgeslagen in de batterij, wat de efficiency verder verhoogt.

‘We weten uit onderzoek dat potentiële klanten van de Qashqai e-POWER bijna driekwart van de tijd in de stad of de directe omgeving rijden. Daarom hebben we de e-POWER-aandrijflijn zo efficiënt en effectief mogelijk gemaakt en gezorgd dat het vrijwel onmerkbaar zijn werk doet. Maar dat gaat beslist niet ten koste van de rijprestaties. De acceleratie is zeer alert dankzij de volledig elektrische aandrijving van de wielen en er is geen versnellingsbak die de vermogensafgifte en trekkracht telkens onderbreekt tijdens het schakelen naar een andere versnelling’, aldus David Moss.

Volledig elektrisch rijden zónder de noodzaak om op te laden
Onderzoek van Nissan wijst ook uit dat potentiële klanten zich verplicht voelen om bij de keuze van hun auto rekening te houden met het milieu en daardoor inleveren op rijplezier. e-POWER biedt het antwoord op dat dilemma, omdat het optimale brandstofefficiency biedt zonder af te doen aan een plezierige rijbeleving. Dit is te danken aan de combinatie van de geavanceerde batterij, de technologie van de elektromotor en de variabele compressieverhouding van de verbrandingsmotor.

Hierdoor is e-POWER een ideale technologie voor wie dagelijks in het stadsverkeer rijdt en in de toekomst zou willen overstappen naar een volledig elektrische auto maar geen mogelijkheid heeft om de batterij op te laden. Of voor wie nog niet helemaal klaar is voor de overstap naar volledig elektrisch rijden.

Ook de derde generatie van de Nissan Qashqai is trouw aan het oorspronkelijke recept: een opvallend design, een verfijnd interieur, intuïtief te gebruiken technologie en efficiëntie met optimale rijdynamiek.

‘Wij verwachten dat klanten door Nissans unieke e-POWER-aandrijflijn het gevoel van elektrisch rijden – zónder de angst voor een lege batterij – gaan waarderen. Ze zullen genieten van het rijden met deze aandrijflijn en merken dat dit een uitstekende keuze is voor wie milieubewust in het dagelijks leven staat. De Qashqai e-POWER zal in alle opzichten bestuurders aanspreken die nog niet klaar zijn voor een puur elektrische auto, maar die wel duurzamere dagelijkse mobiliteit zoeken en daarbij willen genieten van de plezierige rijeigenschappen van een volledig elektrische auto’, voegt Arnaud Charpentier nog toe.

De Nissan Qashqai e-POWER is vanaf nu te bestellen vanaf € 43.790, daarmee is de nieuwe variant gelijk geprijsd aan de Qashqai Mild-Hybrid Xtronic.

Lees verder
06 09

Nieuwe Nissan X-Trail laat zich zien

De nieuwste toevoeging aan het geëlektrificeerde Nissan modellenaanbod laat zich vandaag zien in de vorm van de nieuwe, vierde generatie X‑Trail. Wereldwijd zijn al bijna zeven miljoen exemplaren van de X‑Trail verkocht en daarmee is het een van de populairste avontuurlijke gezinsauto's ter wereld.


De nieuwe Nissan X-Trail bouwt voort op het succesvolle DNA van de drie voorgaande generaties: krachtig design, flexibele inzetbaarheid en geavanceerde vierwielaandrijving. De nieuwe X-Trail is leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen en is daarmee een comfortabele keuze voor een dagje weg met vrienden en familie. Dankzij het nieuwe CMF-C-platform van de Alliantie legt de nieuwe X-Trail de lat in zijn segment nog hoger. Het nieuwe platform is een voorbeeld van geavanceerde engineering, innovatie en technologie. Avontuurlijke klanten zullen genieten van de dynamische prestaties en geavanceerde elektrificatietechnologieën.

“Het vervangen van een icoon als de X-Trail is een grote verantwoordelijkheid. Hij heeft zichzelf gevestigd als een avontuurlijke gezinsauto, dus we weten wat onze klanten zo waarderen. De vierde generatie X-Trail is klaar voor avontuur, met geavanceerde geëlektrificeerde vierwielaandrijving in combinatie met intuïtieve en comfortabele technologie,” zegt Francois Bailly, Senior Vice President, Chief Planning Officer voor Nissans AMIEO-regio.


Moderne, krachtige vormgeving zorgt voor robuuste en vernieuwende uitstraling

Een centraal aspect van de aantrekkingskracht van de drie voorgaande generaties is de kenmerkende vormgeving, die een geruststellende soliditeit en robuustheid uitstraalt zonder agressief over te komen. Zowel het exterieur als het interieur van de nieuwe X-Trail sluiten hierop aan – hij is veelzijdig en avontuurlijk. Het exterieur heeft kenmerkende Nissan designelementen zoals het ‘zwevende’ dak en de V-motion-grille. De opvallende koplampen lijken een geheel met de voorbumper, met gecombineerde dagrijverlichting en richtingaanwijzers tegen de rand van de motorkap.

In het zijaanzicht zorgen de geprononceerde wielkasten voor en achter voor een krachtige look, terwijl een inzetstuk onderaan de portieren zorgt voor vloeiende lijnen ter onderbreking van de pure oppervlakten.

De vorm van de C-stijlen doet denken aan de vin van een dolfijn en zorgt voor een spanning aan de achterzijde. Naar de zijkant doorlopende achterlichten maken het onderscheidende achteraanzicht compleet.

Een doordachte horizontale lijn bevindt zich boven en onder de kentekenplaat en in tweeën gedeelde achterlichten maken een brede bagageruimteopening mogelijk. Een zilverkleurig paneel vouwt zich om de achterbumper en verwijst zo naar het avontuurlijke karakter van de X-Trail.

Belangrijke aerodynamische hulpmiddelen zijn de 3D-luchtgeleiders onderaan de voorbumper, een actieve afsluiting van de grille die koellucht de motorruimte in leidt, een speciaal vormgegeven A-stijl, afdekplaten die de luchtstroom onder de auto geleiden en een uniek ‘luchtgordijn’ dat de luchtstroom naar de zijkant van de X-Trail voert.

Klanten waarderen personalisering, dus de nieuwe X-Trail is leverbaar met de keuze uit tien carrosseriekleuren met vijf two-tone-combinaties. In totaal is er dus keuze uit vijftien varianten.

e-POWER aandrijflijn

De nieuwe X-Trail is het tweede model in Nissans Europese modellenaanbod dat is voorzien van de innovatieve e-POWER aandrijflijn. Dit systeem is exclusief voor Nissan en geeft een unieke invulling aan elektrificatie. e-POWER biedt de rijbeleving van een EV, zonder dat opladen nodig is.

e-POWER werd in 2017 voor het eerst geïntroduceerd voor de Nissan Note in Japan. Het werd hier de bestverkochte auto, want klanten waren gek op de combinatie van soepele, moeiteloze prestaties zonder de noodzaak om te moeten opladen met een stekker. Onlangs maakte het e-POWER systeem zijn Europese debuut in de Nissan Qashqai.

Het e-POWER-systeem van de nieuwe X-Trail bestaat uit een batterij met hoog vermogen en een benzinemotor met variabele compressie, die samen in één aandrijflijn zijn geïntegreerd met een dynamo, omvormer en 150 kW elektromotor. Deze unieke aandrijving zorgt ervoor dat de wielen altijd alleen door de elektromotor worden aangedreven, wat zorgt voor een directe en lineaire respons op het gaspedaal.

Om te voldoen aan de eisen van de Europese klanten en hun dagelijkse gebruik is de e-POWER aandrijflijn voor de X-Trail aanzienlijk verbeterd. Bij de Nissan Note werd een 1.2-liter benzinemotor gebruikt om de batterij op te laden, met een systeemvermogen van 78 kW. Bij de X-Trail is dat een 1.5-liter turbobenzinemotor met variabele compressieverhouding, met een systeemvermogen van 150 kW.

Het unieke kenmerk van e-POWER is dat de benzinemotor uitsluitend wordt gebruikt om stroom op te wekken. De wielen worden altijd en alleen aangedreven door de elektromotor. Daardoor kan de benzinemotor altijd werken met het optimale toerental, wat zelfs in de stad zorgt voor een superieure brandstofefficiëntie.

Dankzij de volledig elektrische aandrijving zit er geen vertraging in de reactie op het gaspedaal, zoals bij conventionele aandrijving of een traditionele hybride. De directe reactie zorgt voor een koppelrijke rijbeleving en dynamische acceleratie, zodat inhalen of invoegen op de snelweg nog gemakkelijker en zelfverzekerder gaat.

Een integraal onderdeel van e-POWER is de ‘lineaire afstelling’, de motoraansturing die ervoor zorgt dat de benzinemotor altijd met het optimale toerental functioneert. Dit voorkomt hoge toerentallen bij stevig accelereren, zoals bij traditionele hybrides. Een tweede voordeel is de extra verfijning, waarbij de benzinemotor nooit harder werkt dan noodzakelijk is.

Een laatste voordeel is dat het e-POWER systeem stil zijn werk doet. Bij 40 km/u maakt de X-Trail bijvoorbeeld 8 dB minder geluid dan zijn directe concurrenten.

e-Pedal Step

Omdat de X-Trail waarschijnlijk 70% van zijn kilometers aflegt in stedelijk gebied, heeft Nissan een geheel nieuwe ‘one pedal’ rijbeleving ontwikkeld: e-Pedal Step. Het maakt het veelvuldig stoppen en optrekken in stedelijk verkeer minder inspannend. In plaats van de voet steeds van het gaspedaal naar de rem en weer terug te bewegen, maakt e-Pedal Step het mogelijk om te accelereren en remmen met alleen het gaspedaal.

e-Pedal Step is in te schakelen met een knop op de middenconsole. Eenmaal ingeschakeld zorgt het gaspedaal zoals gebruikelijk voor acceleratie, maar bij het weer loslaten van het gaspedaal remt de X-Trail af met 0,2 g. Dat is genoeg om de remlichten te activeren en af te remmen tot stapvoetse snelheid. De auto komt niet volledig tot stilstand. Dit laat ook manoeuvres zoals parkeren nog soepeler verlopen. De bestuurder zal al snel zijn gaspedaalinput zo kunnen afstemmen dat een zeer soepel rijgedrag ontstaat. Hierdoor is het rijden in de stad meer ontspannen.

e-4ORCE

De nieuwe X-Trail is voorzien van een nieuw vierwielaandrijvingssysteem dat samenwerkt met de geëlektrificeerde aandrijflijn. e-4ORCE zorgt dankzij geavanceerde aansturingstechnologie voor een geruststellende mate van grip en een zelfverzekerde acceleratie onder alle omstandigheden. De ‘e’ in e-4ORCE staat voor de aandrijving door de elektromotor. ‘4ORCE’ verwijst naar de fysieke kracht en energie en de ‘4’ naar de vierwielaandrijving. Dit systeem is ook te vinden in de nieuwe Nissan Ariya.

Het krachtige aandrijfsysteem heeft een systeemvermogen van 157 kW en maakt dankzij een aanvullende 94 kW sterke elektromotor op de achteras een acceleratie van 0-100 km/u in 7 seconden mogelijk. De vierwielaandrijving levert het koppel 10.000 keer sneller dan bij mechanische vierwielaandrijving. Bovendien zorgen de constante koppelverdeling en bijna perfecte gewichtsbalans voor zelfverzekerde rijeigenschappen en comfort, alsook een krachtige maar vloeiende rijbeleving.

Door de vermogensafgifte en remprestaties specifiek voor ieder wiel af te stemmen, ontstaat een vloeiende en stabiele aandrijving en zorgt e-4ORCE ervoor dat de auto de door de bestuurder bedoelde lijn blijft volgen op vrijwel iedere ondergrond. Ook bij bochten op besneeuwde ondergrond. Met het vertrouwen dat ook zulke ondergronden geen probleem vormen, wordt het rijden nog plezieriger en voelt de bestuurder zich altijd op zijn gemak.

De nauwkeurige aansturingstechnologie en de twee elektromotoren van e-4ORCE zorgen voor ongeëvenaard rijcomfort. Carrosseriebewegingen zijn geminimaliseerd doordat het regeneratieve afremmen behalve door de elektromotor voorin, ook door de elektromotor achterin wordt uitgevoerd.

Naast de geoptimaliseerde toewijzing van het koppel over de wielen verdeelt het systeem ook de remkracht onafhankelijk over de vier wielen voor optimale controle, ook in bochten. Zo volgt de auto de bedoelde lijn met minimale stuurcorrecties.

“De X-Trail met e-POWER en e-4ORCE bevindt zich als enige geëlektrificeerde SUV met zeven zitplaatsen in een unieke hoek van het segment. De X-Trail is precies het soort auto waar moderne avontuurlijke families naar op zoek zijn”, zegt Cliodnha Lyons, Region Vice President, Product Planning, Nissan AMIEO-regio.

Premium interieur

Het interieur van de nieuwe Nissan X-Trail zet een nieuwe standaard in zijn segment op het gebied van hoogwaardige uitstraling, onderscheidend design en verbeterd gebruiksgemak.

Geavanceerde Nissan Intelligent Mobility-technologieën zijn onder handbereik, met comfort en kwaliteit bij iedere aanraking. Nieuwe premium materialen, slimme functies en aandacht voor detail geven het interieur een modern design met hoog gebruiksgemak.

Er is veel aandacht besteed aan de ergonomie en het kwalitatief aanvoelen van schakelaars en knoppen. Onderzoek onder klanten maakte duidelijk dat zij eenvoudig te gebruiken basisfuncties op prijs stellen. Daarom heeft de X-Trail een simpele en intuïtieve bediening voor de verwarming/airconditioning en fysieke (snel)toetsen voor veelgebruikte functies zoals audio en navigatie.

Boven op de zwevende middenconsole bevinden zich de e-shifter, de selectieschakelaar voor de rijmodi, twee bekerhouders en de 15W draadloze oplader voor smartphones. De draadloze oplader laadt de smartphone actief op zodat die nooit zonder stroom komt te zitten. De inzittenden voorin beschikken ook over een gecombineerde armsteun tussen de stoelen, met een diepe opbergruimte voor waardevolle spullen. Dat het opbergvak naar de zijkanten opent, zorgt ervoor dat ook de passagiers achterin gemakkelijk toegang hebben.

Onder het bovenste deel van de zwevende middenconsole bevindt zich een opbergvak voor bijvoorbeeld een handtas of tablet. Dankzij dit soort handigheden zijn ook kleine spullen eenvoudig op te bergen. In een gezinsauto kan je nooit genoeg opbergruimte hebben.

Voor een geruststellende en kalmerende omgeving is het interieur voorzien van nieuwe witte sfeerverlichting, die met zijn uniformiteit een premium en harmonieuze uitstraling heeft.

Praktisch en flexibel

Om nog gemakkelijker spullen in te laden, een kinderstoeltje te installeren of gewoon gemakkelijk in te stappen kunnen de achterportieren van de X-Trail tot bijna 90 graden openen.

De achterbank is in een 60:40-verdeling neerklapbaar en er is een centraal luik zodat ook lange voorwerpen zoals ski’s eenvoudig vervoerd kunnen worden zonder de achterbank neer te klappen. De achterbank kan ook in zijn geheel naar voren schuiven om de bagageruimte achterin te maximaliseren en nog beter toegang te bieden tot de derde zitrij.

Zoals dat hoort bij een gezinsauto wordt ook goed gezorgd voor de passagiers op de achterbank, met optioneel eigen bedieningselementen voor de verwarming/airconditioning. Natuurlijk is er ook een stroomvoorziening voor elektronische apparaten. Passagiers op de achterbank beschikken over een USB Type A- en een USB Type C-aansluiting. Met één hand te bedienen geïntegreerde zonwering in de achterportieren biedt bescherming op zonnige dagen.

Dankzij de efficiënte indeling van het CMF-C-platform van de Alliantie is de nieuwe X-Trail leverbaar met een derde zitrij. De individuele stoelen bieden plaats aan passagiers tot 1,60 m lang. Daarmee biedt de X-Trail de meeste ruimte in zijn segment. De passagiers op de derde zitrij kunnen hun voeten comfortabel onder de achterbank plaatsen. Voor een gemakkelijke toegang tot de derde zitrij zijn de buitenste zitplaatsen van de achterbank eenvoudig naar voren te kantelen. De stoelen van de derde zitrij verdwijnen moeiteloos in de vloer van de bagageruimte wanneer ze niet nodig zijn.

Wanneer de twee stoelen niet in gebruik zijn, behoort de bagageruimte van de X-Trail tot de ruimste in zijn segment, met een totale inhoud van 585 liter (20 liter meer dan voorheen). Dat is te danken aan een lange laadvloer en een geoptimaliseerde breedte tussen de wielkasten. Deze verbeteringen maken het gebruik van de bagageruimte nog eenvoudiger, ook voor het opbergen van kleine spullen. Bovendien zijn voor een optimale benutting van de ruimte twee modulaire bagagewanden aanwezig die in zestien verschillende posities zijn te plaatsen.

Een elektrisch bedienbare achterklep zorgt voor moeiteloze toegang tot de bagageruimte, ook wanneer de bestuurder zijn handen vol heeft. Bij de vijfpersoonsuitvoering is het Flexible Luggage Board System nog steeds aanwezig en verbeterd ten opzichte van het vorige model. De wanden zijn opnieuw vormgegeven en bovendien voorzien van stevige bekleding aan de ene kant en gemakkelijk te reinigen kunststof aan de andere.

CMF-C-platform

Net als de nieuwe Qashqai is de nieuwe X-Trail gebaseerd op het CMF-C-platform van de Alliantie. Dat is een state-of-the-art structuur en een geavanceerde technologische architectuur.

Op het gebied van constructie is voor de carrosserie gebruikgemaakt van meer lichtgewicht materialen en geavanceerde vormings- en lastechnieken die voor meer stevigheid, maar ook minder gewicht zorgen. Voor het eerst is de achterklep van de X-Trail gemaakt van een composietmateriaal. De portieren, voorspatborden en motorkap zijn gemaakt van aluminium.

Dit alles zorgt voor extra verfijning, rijcomfort en responsieve rijeigenschappen zoals die doorgaans alleen zijn te vinden in hogere segmenten. Ook zorgt het voor een uitzonderlijk hoge mate van veiligheid bij een ongeval en draagt het bij aan de algemene efficiëntie van de auto.

Nieuw ontworpen onderstel en besturing

De nieuwe X-Trail biedt een fijne rijbeleving en bouwt daarmee voort op zijn reputatie als een verfijnde SUV die de bestuurder in de watten legt. Toch zijn bochtige wegen daardoor niet minder leuk. Dankzij het CMF-C-platform is de nieuwe X-Trail voorzien van een verbeterde MacPherson-wielophanging vóór. De achterwielophanging is een geavanceerd multilink-systeem. De stuurbekrachtiging is verbeterd voor een betere responsiviteit, een beter stuurgevoel rond de middenstand en minder frictie.

Connectiviteit met 35 inch aan infotainment

Voor extra comfort en rijplezier is de nieuwe X-Trail voorzien van een geavanceerd infotainmentsysteem met een breed aanbod aan verbonden diensten, inclusief moeiteloze integratie van smartphones, WiFi in de auto voor tot zeven apparaten en NissanConnect Services, een app waarmee functies op afstand kunnen worden bediend en de auto in de gaten kan worden gehouden.

Het grote hoge-resolutie 12,3-inch NissanConnect-display biedt toegang tot navigatie, entertainment en voertuiginstellingen. Het systeem is compatibel met zowel Android Auto® als draadloos Apple CarPlay®.

Een nieuw HD 12,3-inch TFT- informatiescherm biedt keuze uit instelbare lay-outs voor de weergave van navigatie, entertainment, verkeersmeldingen of voertuiginformatie. Alles wordt bediend via een toets op het stuurwiel. De digitale achtergrond van het TFT-scherm is een traditionele Kiriko-textuur van geslepen glas, een verwijzing naar het Japanse DNA van Nissan.

Een innovatief nieuw 10,8-inch breedbeeld head-up display biedt de grootste weergave in het segment. Belangrijke navigatie-aanwijzingen, meldingen van assistentiesystemen en verkeersinformatie worden in het blikveld van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd.

Via Google Assistant en Amazon Alexa zijn ook Home-to-Car-functies mogelijk. Het systeem ondersteunt een groot aantal commando’s. De bestuurder kan ook via de spraakbediening van zijn smartphone een bestemming invoeren in het navigatiesysteem van de auto.

Ook via de NissanConnect Service smartphone-app zijn verschillende voertuigfuncties te bedienen, zoals het op afstand activeren van de claxon en verlichting en het op afstand ont- en vergrendelen van de portieren. Desgewenst zijn slimme meldingen instelbaar voor snelheid, tijd en locatie. De app geeft dan een melding als de ingestelde waarden worden overschreden. In de auto zijn met de Voice Control-functie verschillende functies en uitrustingen te bedienen met stemcommando’s, zodat de bestuurder op de weg kan blijven letten.

De bestuurder kan de navigatie van zijn eigen smartphone gebruiken, maar heeft ook toegang tot 3D Maps & Live Traffic inclusief geavanceerde navigatiefuncties als over-the-air kaartupdates, real-time verkeersinformatie, Google Street View en brandstofprijzen. Navigatie van deur tot deur is mogelijk via de app, inclusief een My Car Finder-functie.

Er is connectiviteit voor alle inzittenden en de middenconsole biedt nu zowel voor de inzittenden voor- als achterin USB-aansluitingen met zowel USB-A als USB-C.

Verbeterde ProPILOT Assist bestuurdersassistentie

De nieuwe X-Trail is voorzien van de nieuwste generatie ProPILOT Assist bestuurdersassistentie en biedt de bestuurder nog meer ondersteuning onder meer omstandigheden. ProPILOT Assist met Navi-link is ontwikkeld om vermoeidheid en stress tijden het rijden te verminderen en is heel intuïtief te gebruiken.

ProPILOT Assist met Navi-link kan de auto accelereren en afremmen binnen een rijstrook op de snelweg. Het systeem laat de auto accelereren tot een vooraf ingestelde snelheid en houdt die vast. Indien nodig remt de auto af tot stilstand, ook in fileverkeer. Het systeem laat de auto automatisch weer verder rijden zodra het verkeer voor de auto weer verder rijdt, zolang de auto niet meer dan drie seconden volledig stil heeft gestaan.

Het verbeterde systeem van de nieuwe Nissan X-Trail kan de snelheid van de auto ook aanpassen aan de omstandigheden. Wanneer een lagere snelheidslimiet actief wordt, kan het systeem op basis van verkeersborden en navigatiegegevens de auto afremmen tot de juiste snelheid. De bestuurder hoeft de cruise control dus niet handmatig aan te passen. Het systeem gebruikt de navigatiegegevens ook om de snelheid aan te passen op naderende scherpe bochten.

Bovendien communiceert ProPILOT Assist met Navi-link voortaan met het dodehoeksysteem van de X-Trail en helpt het met een stuuringreep om een aanrijding bij het wisselen van rijstrook te voorkomen.

Dankzij de nieuwe upgrade van de bestaande Moving Object Detection worden de remmen geactiveerd wanneer een object voor de auto wordt herkend. Dat gebeurt ook wanneer een bewegend of stilstaand object wordt gedetecteerd tijdens het achteruitrijden.

Actieve en passieve veiligheid

Intelligent Forward Emergency Braking met voorspellende functie zorgt voor extra veiligheid. Dankzij geavanceerde radartechnologie kunnen sensoren de weg voor de auto ‘lezen’ en zo registreren of het verkeer ineens tot stilstand komt. Het systeem activeert dan de remmen om een aanrijding te voorkomen.

In het donker zorgt geavanceerde koplamptechnologie voor extra veiligheid. De lichtstraal wordt aangepast op het overige verkeer. Een reeks matrix-led-units stuurt de richting van de lichtstraal, waarbij de individuele matrix-led-units indien nodig worden gedeactiveerd om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden. De rest van de weg blijft daarbij goed verlicht.

Een andere veiligheidsvoorziening van de nieuwe X-Trail is de nieuwe centrale airbag, die zich tussen de voorstoelen opblaast om te voorkomen dat de inzittenden voorin contact maken bij een zijdelingse aanrijding. De centrale airbag is een aanvulling op de reguliere airbags voor bestuurder en voorpassagier en de zij- en gordijnairbags die standaard in de nieuwe X-Trail aanwezig zijn.

“De nieuwe X-Trail laat zien wat Nissan in huis heeft op gebied van innovatieve technologie. Van de geëlektrificeerde e-POWER-aandrijflijn, de onmiskenbare EV-rijbeleving en het vertrouwen van het geëlektrificeerde e-4ORCE-systeem tot de geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen en de flexibiliteit van het interieur. De nieuwe X-Trail is vanaf het begin ontworpen om te voldoen aan de veeleisende wensen van klanten. Al meer dan 20 jaar lang is de X-Trail synoniem voor comfort, gemak, veiligheid en vertrouwen. Voeg daar intuïtieve technologie en een robuust design aan toe en we zijn ervan overtuigd dat de nieuwe X-Trail het succes van eerdere generaties zal voortzetten”, zegt Leon Dorssers, Regional Senior Vice President, Marketing and Sales, Nissan AMIEO-regio.

Lees verder
27 06

sportieve prestaties en een laag verbruik dankzij slimme technologie

Nissans compacte Crossover, de Juke, is nu ook verkrijgbaar met een geavanceerde multimodale hybride-aandrijflijn. De Juke Hybrid tilt het rijplezier naar opnieuw een hoger niveau, bij een lager brandstofverbruik. De Juke Hybrid wordt deze zomer in de showroom verwacht en is leverbaar vanaf € 33.040.

“De elektrificatiestrategie van Nissan levert nieuwe resultaten op. De introductie van de Juke Hybrid betekent een nieuwe mijlpaal voor onze ambitie om in 2023 een volledig geëlektrificeerd modellenaanbod te hebben,” zegt Guillaume Cartier, Chair Person Nissan AMIEO-regio.

De Juke Hybrid is voorzien van een multimodale hybride-aandrijflijn. In plaats van een conventionele aandrijflijn bestaat deze uit een brandstofmotor die elektrisch wordt ondersteund. Het resultaat van deze nieuwe, slimme aandrijving is dat de toch al aansprekende rijeigenschappen van de Juke naar een nog hoger niveau worden getild en het brandstofverbruik verder is gereduceerd. De multimodale versnellingsbak maakt het mogelijk volledig elektrisch weg te rijden – altijd. Samen met het efficiënte regeneratieve remsysteem en de krachtige batterij draagt deze unieke functie bij aan een gunstig verbruik en lage uitstoot.

EV-achtige rijervaring
De intelligente aandrijving van de Juke Hybrid is zo ontwikkeld en geprogrammeerd dat de auto zo veel mogelijk volledig elektrisch rijdt. Tijdens de tests wisten de Nissan-ingenieurs tot 80% van de tijd elektrisch te rijden in een stedelijke omgeving, met slechts korte onderbrekingen in hybridemodus om de batterij bij te laden. De Juke Hybrid start niet alleen in volledig elektrische modus, maar kan daarin ook een snelheid bereiken van 55 km/u wat in de praktijk veelal toereikend is. Zo geniet de bestuurder van de krachtige en constante rijeigenschappen van een EV.

Hoewel het systeem er zelf dus al voor zorgt dat de Juke Hybrid zo vaak mogelijk elektrisch rijdt, is er ook een specifieke EV-modus. Die kan worden gebruikt wanneer de bestuurder er zeker van wil zijn dat de Juke Hybrid volledig elektrisch wordt aangedreven. Zolang de batterijlading het toelaat, werkt de Juke Hybrid in EV-modus als een volledig elektrische auto.

Efficiënte motor dankzij Alliantie-synergieën
De nieuwe hybridetechnologie is het resultaat van de samenwerking binnen de Alliantie. De aandrijflijn van de Juke Hybrid bestaat uit een geavanceerde, nieuwe generatie brandstofmotor die door Nissan speciaal ontwikkeld voor hybride-aandrijvingen. Deze motor levert 69 kW (94 pk) en 148 Nm koppel.

Ook de elektromotor is afkomstig van Nissan en heeft een vermogen van 36 kW (49 pk) en 205 Nm koppel. Renault levert de 15 kW startmotor/generator, de omvormer, de 1,2 kWh vloeistofgekoelde batterij en de innovatieve transmissie. Het resultaat is een aandrijflijn die 25% krachtiger is dan de huidige benzinemotor, terwijl het brandstofverbruik in de stad tot 40% lager uitvalt en de gemiddelde reductie tot wel 20% bedraagt (waarden onder voorbehoud van homologatie).

Slimme versnellingsbak biedt beste van twee werelden
Een belangrijk deel van het rijplezier dat de Nissan Juke Hybrid biedt, is te danken aan de geavanceerde transmissie met meerdere rijprogramma’s en een geringe interne wrijving. Deze transmissie zet de aandrijfkracht optimaal om in beweging, of die kracht nu komt van de elektromotor, de brandstofmotor of beide. De versnellingsbak heeft vier versnellingen voor de brandstofmotor en twee versnellingen voor de elektromotor.

Om de interne wrijving te verminderen maakt de transmissie gebruik van een zogenaamde ‘klauwkoppeling’ in plaats van conventionele synchronisatieringen. Ook maakt de transmissie geen gebruik van een koppeling. Het wegrijden gaat altijd volledig elektrisch, waarbij de twee elektromotoren samen de versnellingen synchroniseren. Het resultaat is een soepele en directe acceleratie.

De transmissie wordt aangestuurd door een geavanceerd algoritme dat de schakelmomenten, energieterugwinning en de geavanceerde serie-parallelle werking beheert. Dat laatste houdt in dat de aandrijflijn kan wisselen tussen de verschillende soorten hybride-aandrijving: in serie, parallel en serie-parallel. Een keuze die wordt gemaakt op basis van acceleratie en de vraag naar vermogen. De wissel tussen deze modi gaat naadloos en zonder dat de bestuurder er iets voor hoeft te doen. Daardoor geniet de bestuurder van een directe acceleratie en tegelijkertijd van een laag verbruik en dito emissie – het beste van twee werelden.

Regeneratief remmen
Tijdens het afremmen doet de elektromotor dienst als generator. Kinetische energie wordt daarbij omgezet in elektriciteit die wordt opgeslagen in de batterij. Deze geavanceerde Regenerative Cooperative Brake-functie combineert regeneratief en conventioneel afremmen voor een natuurlijk pedaalgevoel en efficiënte energieterugwinning. De bestuurder merkt hier niets van en ervaart een constante en intuïtieve feedback van het rempedaal.

De Juke Hybrid is tevens voorzien van verschillende rijmodi. Zo kan de bestuurder kiezen tussen de Eco-, Normal- en Sport-modus. De gekozen instelling bepaalt de zwaarte van de besturing, de werking van de klimaatcontrole en het gevoel van het gaspedaal. Bij de hybride-aandrijflijn heeft de keuze ook invloed op de mate van regeneratief remmen en daarmee de mate waarin de batterij wordt bijgeladen. In Sport-modus is het regeneratief remmen bijvoorbeeld extra sterk, om zo veel mogelijk energie terug te winnen voor een krachtige acceleratie.

e-Pedal voor naadloos rijden in de stad
Net als de volledig elektrische LEAF is de Juke Hybrid voorzien van het Nissan e-Pedal. Dit zorgt ervoor dat de auto grotendeels met één pedaal gereden kan worden. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, remt de auto licht af (tot 0,15 g) tot een snelheid van ongeveer 5 km/u. Soms blijft het nodig om ook het rempedaal te gebruiken, bijvoorbeeld voor stevig afremmen of afremmen tot stilstand. Bij stilstand houdt een auto hold-functie de auto op zijn plek zodat het rempedaal niet continu ingetrapt hoeft te worden. Het e-Pedal laat zich al snel intuïtief bedienen en zorgt vooral bij het rijden in de stad voor minder inspanning van de bestuurder. Het resultaat is een vloeiende en ontspannen rijbeleving met maximale regeneratie van de batterij. Dit versterkt de EV-achtige rijsensatie.

Exterieur dat gezien mag worden
Ook als Hybrid blijft het sportieve coupé-crossover-design van de Juke behouden. Een aantal subtiele wijzigingen zorgt voor extra aerodynamische efficiëntie. Hybrid-logo’s op de voorportieren en achterklep maken de Juke Hybrid tegelijkertijd herkenbaar als een geëlektrificeerde auto.

De grille van de Juke Hybrid is voorzien van het nieuwe Nissan-merklogo en een hoogglans zwarte strip tegen de motorkaprand, net zoals bij andere geëlektrificeerde Nissans. Verder heeft de grille een kleinere opening om de aerodynamica te verbeteren. Dat is mogelijk doordat de Hybrid minder koeling nodig heeft. Specifiek voor de nieuwe Juke Hybrid is de grille bovendien afsluitbaar op momenten dat er weinig of geen koeling nodig is. Dit draagt bij aan een zo laag mogelijke luchtweerstand. Daarnaast zijn er onder de bumper aanpassingen doorgevoerd om de luchtstromen rond de auto te verbeteren.

De achterspoiler boven de achterruit is aangepast voor een vloeiende luchtstroom achter de auto. Met hetzelfde doel zijn ook de kleine spoilers bij de voorwielen verbeterd en is aan de onderzijde van de Juke Hybrid de achteras afgedekt.

Met de komst van de Juke Hybrid worden ook nieuwe, tweekleurige 17-inch lichtmetalen velgen geïntroduceerd. Deze velgen zijn ook leverbaar zijn voor de niet-hybride Juke-modellen. Verder bestaat het wielengamma voor de Juke Hybrid uit de aerodynamische tweekleurige 19-inch velgen die eerder werden geïntroduceerd met de Nissan Ariya. Voorzien van deze extra grote wielen is de Juke Hybrid bedeeld met maximale efficiëntie en visuele impact.

Verfijnd interieur met specifieke details
Op het dashboard toont de meter rechts de snelheid en de meter links het vermogen. Daarvan wijst de naald naar ‘charge’ tijdens regenererend remmen, naar ‘eco’ tijdens het rijden in de elektrische rijmodus en naar ‘power’ wanneer de brandstof- en elektromotor samen aan het werk zijn. Onderin deze teller wordt de batterijstatus weergegeven.

Op het 7-inch scherm tussen de twee meters kan een visuele weergave van de energiestromen worden getoond. Een eenvoudige en duidelijke animatie laat de energiestromen zien, zodat de actuele werking van de hybride-aandrijflijn volledig duidelijk is voor de bestuurder.

De knop om het e-Pedal aan of uit te zetten bevindt zich op de middenconsole, achter de schakelaar van de elektrische handrem. De knop om de EV-modus in te schakelen zit tussen de twee centrale luchtuitstroomopeningen. Wanneer e-Pedal en EV-modus zijn geactiveerd, is dat zichtbaar onderaan het 7-inch beeldscherm.

De bagageruimte van de Juke Hybrid meet 354 liter, dat is 68 liter minder dan bij de benzineversie. Deze ruimte wordt ingenomen door het 1,2 kWh batterijpakket. Met de achterbank neergeklapt blijft de bagageruimte een indrukwekkende 1.237 liter groot. De beenruimte voor de achterpassagiers blijft met 553 mm eveneens onveranderd.

“De introductie van de nieuwe Juke Hybrid deze zomer betekent een nieuwe belangrijke toevoeging aan het geëlektrificeerde Nissan-aanbod. We zitten midden in een geëlektrificeerd productoffensief dat net zo veel nadruk legt op efficiëntie als op rijplezier. We zijn ervan overtuigd dat klanten van de Juke Hybrid het geweldig vinden dat het responsieve, wendbare karakter van de Juke verder is versterkt met de introductie van deze geavanceerde en verfijnde hybride-aandrijflijn. Hij biedt meer prestaties en een aantrekkelijke efficiëntie, zonder afbreuk te doen aan het rijplezier,” zegt Arnaud Charpentier, Region Vice President Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO-regio

Lees verder
31 05

100 % elektrische Nissan Ariya op expeditie van Noordpool naar Zuidpool

De Britste avonturier Chris Ramsey gaat als eerste ter wereld van de Noordpool naar de Zuidpool rijden. En hij doet dit ook nog eens elektrisch – in de nieuwe Nissan Ariya.

Het vertrek van de expeditie van pool tot pool is gepland voor maart 2023. Chris Ramsey en zijn team rijden dan met een elektrische Nissan Ariya e-4ORCE zo’n 27.000 kilometer van de Noordpool via Noord-, Midden- en Zuid-Amerika naar Antarctica. Verwachte temperaturen tijdens de rit variëren van - 30 ⁰C tot +30 ⁰C. Ramsey is de eerste persoon die per auto – ongeacht het type of model – van pool tot pool reist.

De route voert door de meest extreme, onherbergzame en schitterende landschappen – van met sneeuw en ijs bedekt terrein tot verraderlijke bergweggetjes en enorme zandduinen in de woestijn.

Ariya e-4ORCE perfecte auto voor expeditie

‘We zijn trots op onze samenwerking met Chris Ramsey en zijn team’, vertelt Asako Hoshino, Nissan Executive Vice President en global head of marketing and sales. ‘Met de nieuwe, volledig elektrische Nissan Ariya kom je verder en dat gaat ook gemakkelijker en comfortabeler. De Nissan Ariya met e-4ORCE-technologie, die de stabiliteit verhoogt en de tractie op allerlei soorten ondergrond verbetert, is de perfecte elektrische auto voor Chris en zijn team.’

Dit opvallende en opwindende avontuur past in het kader van Nissan Ambition 2030, Nissans langetermijnstrategie die verder gaat dan alleen mobiliteit, met elektrificatie als centrale doelstelling. Op basis van deze visie brengt Nissan opwindende modellen en nieuwe technologie op de markt die zowel de klant als de maatschappij in z’n geheel verder brengen.

Barre omstandigheden

De Nissan Ariya e-4ORCE waarmee Ramsey en zijn team van de Noordpool naar de Zuidpool rijden, wordt goed voorbereid op de barre omstandigheden onderweg. De carrosserie wordt aangepast op het ruwe terrein, evenals de wielophanging en de wielen en banden. Een tweede Nissan Ariya e-4ORCE, geheel in standaarduitvoering, rijdt in Noord-, Midden en Zuid-Amerika mee als ondersteuningsauto.

Geavanceerde vierwielaandrijving

e-4ORCE is Nissans zeer geavanceerde vierwielaandrijvingstechnologie die het motorvermogen en de remprestaties nauwkeurig regelt voor optimale stabiliteit en souplesse. De auto volgt de lijn die de bestuurder instuurt nauwkeurig, zonder dat de bestuurder zijn rijstijl of stuurbewegingen moet aanpassen. Dat geeft vertrouwen in bochten en op uiteenlopende wegdekken – ook op nat wegdek en in de sneeuw.

Tien jaar expedities met elektrische auto’s

Dit is niet Ramseys eerste expeditie met een elektrische auto. Hij gaat al meer dan tien jaar op avontuur met elektrische auto’s. In 2017 was hij met zijn vrouw Julie bijvoorbeeld het eerste team dat de Mongol Rally in een volledig elektrische auto voltooide. De Ramseys legden in ruim 56 dagen meer dan 16.000 kilometer af met hun Nissan LEAF.

Chris Ramsey, oprichter van Pole to Pole, een organisatiebureau voor expedities met elektrisch aangedreven voertuigen, vertelt: ‘Onze missie is om te laten zien dat een elektrisch aangedreven auto ook de zwaarste omstandigheden aankan – van de bittere koude van de polen tot de vochtige hitte van de Zuid-Amerikaanse jungle. We willen laten zien dat ze geweldig rijden terwijl ze ook voldoen aan de dagelijkse behoeften van bestuurders overal ter wereld. Het is fantastisch dat een belangrijk en innovatief wereldmerk als Nissan onze partner is voor deze expeditie.’

Lees verder
14 03

Tips om zuiniger te rijden

tips om zuiniger te rijden

Autorijden is leuk, maar over het algemeen niet erg goed voor het milieu en ook niet per se goedkoop. Zuinig rijden en brandstof besparen drukken de kosten en de schadelijke uitstoot. In deze blogpost: wat is het beste toerental om zuinig te rijden, is cruise control wel of niet zuiniger en nog meer tips om brandstof te besparen.

Rijd een constante snelheid en zeker niet te hard_
Bespaar je energie als je met cruise control rijdt? Jazeker! Een constante snelheid rijden betekent minder remmen en minder gas geven. En dat is zuiniger rijden. Rijd ook niet te hard, want rond de 80 kilometer per uur rijd je met een verbrandingsmotor het zuinigst. Harder dan dat betekent een exponentiële toename van het verbruik. Bij 130 kilometer verbruik je veel meer dan bij 100 kilometer per uur. gebruik daarbij niet je adaptive cruise control !

Rem zo min mogelijk
Een verkeerslicht, kruispunt of scherpe bocht in aantocht? Neem dan gas terug en laat je auto uitrollen. Keihard op de rem trappen is vaak niet nodig en bij het remmen op de motor verbruik je geen brandstof.

. Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2500 en 3000 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.


Gebruik opties als de airco alleen als het nodig is
Die lekker verkoelende airco is naast aangenaam ook een brandstofslurper: met het verfrissende briesje verbruik je tot maar liefst 3 tot 10 procent meer brandstof én verhoog je de uitstoot enorm. Gebruik 'm dus alleen als het nodig is. Nog zuiniger: rijd eerst even met de ramen open om de ergste hitte eruit te laten en zet de airco niet op de hardste stand.

Controleer regelmatig de bandenspanning
Het is slim om elke maand je bandenspanning te controleren. Met te zachte banden rijden, verbruikt meer brandstof. Daarbij slijten je banden sneller, stoot je meer CO2 uit en is je remweg langer. Hoe harder je banden, hoe zuiniger je rijdt. Let er wel op dat je je banden niet té hard oppompt, want dan heb je minder grip op de weg.

Ga je op vakantie met de auto? Pomp dan wel wat meer lucht in de banden, want een zwaarder beladen wagen heeft hardere banden nodig. De aanbevolen bandenspanning vind je in het onderhoudsboekje van je auto, op een sticker in de deuropening of op het tankdopklepje. Bandenspanning meet je als de banden nog niet zijn opgewarmd — binnen zo'n 3 kilometer na vertrek. Wissel ook je winterbanden op tijd in voor zomerbanden om zo zuinig mogelijk te rijden.

. Ruim de auto op
Een zwaardere auto kost meer energie en dus brandstof om 'm van zijn plek te krijgen. Het kan écht schelen als je overbodig gewicht uit je auto haalt en houdt. Net op vakantie geweest en de brandblusser, krik, fietsendrager en dakkoffers nog aan het meeslepen? Zonde, want extra gewicht betekent extra brandstofverbruik.

. Vermijd de spits
Filerijden is niet alleen vervelend, het is ook onzuinig. Probeer daarom buiten de spits te rijden of neem een andere route om niet bij die lange rij auto's aan te sluiten.

. Koop een zuinige auto
Voor de hand liggend: koop een zuinige auto. Denk aan een Nissan Micra. Grote auto's zijn vaak grootverbruikers en kosten meer in wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Een kleinere bolide is juist ideaal voor in de stad en is ook verkrijgbaar met een grote kofferbak.

. Rijd geen korte afstanden
Wist je dat een auto de meeste brandstof verbruikt op korte afstanden? Een koude motor verbruikt twee keer zo veel brandstof en is pas na een kilometer of vijf op temperatuur. Een ritje naar de supermarkt op twee kilometer afstand is in verhouding dus erg onzuinig. Pak als het even kan de fiets voor zulke korte ritjes.

Lees verder
07 03

EV-rijgevoel voor nieuwe Nissan Qashqai

De Nissan Qashqai wordt als eerste model in Europa leverbaar met de e-POWER-aandrijflijn. Deze aandrijftechniek kenmerkt zich door een unieke benadering op het gebied van elektrificatie om dagelijks ritten zowel plezierig als efficiënt te maken. Nissan is de enige fabrikant die e-POWER-technologie aanbiedt. De techniek is onderdeel van Nissan Intelligent Mobility-strategie.

‘Met de introductie van het innovatieve e-POWER-systeem in de nieuwe Qashqai brengt Nissan meer van zijn pioniersgeest naar het Crossover-segment. Klanten zullen genieten van het typische rijgevoel van een EV, maar dan zonder rekening te hoeven houden met opladen. De introductie van e-POWER is een belangrijke mijlpaal in Nissans elektrificatiestrategie’, zegt Guillaume Cartier, Chairperson van Nissans AMIEO-regio.

Waarom e-POWER?
Onderzoek van Nissan toont aan dat Europese Crossover-rijders meer dan 70% van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Het blijkt ook dat consumenten zich vaak verplicht voelen om concessies te doen aan het rijplezier bij de keuze van een milieubewuste auto. Het e-POWER-systeem bewijst het tegendeel.

Dit aandrijfsysteem is specifiek afgestemd op de behoeften van Europese automobilisten en combineert optimale brandstofefficiency met een flinke dosis elektrisch rijplezier. Om dit te bereiken zijn twee specialismen van Nissan bij elkaar gevoegd: batterij- en motortechnologie en de verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding. e-POWER is de ideale aandrijftechnologie voor automobilisten die geen tijd hebben om de batterij met een laadkabel op te laden, of dat gewoonweg niet willen, maar wel dagelijks in stedelijk gebied rijden en een eerste stap willen zetten op het gebied van elektrisch rijden.

Elektrisch aangedreven wielen
Het gehele e-POWER-systeem bestaat uit een krachtige batterij, een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met variabele compressie, een generator, een omvormer en een elektromotor van vergelijkbare grootte als bij een 100% elektrische Nissan. De benzinemotor is verantwoordelijk voor het opwekken van elektriciteit. Afhankelijk van de situatie wordt de stroom opgeslagen in de batterij, direct naar de elektromotor gestuurd of worden beide tegelijk voorzien van elektriciteit. Een belangrijk kenmerk van het e-POWER-systeem is dat de elektromotor als enige krachtbron is verbonden met de wielen. Zoals bij een volledig elektrische auto reageert dus ook de Qashqai e-POWER onmiddellijk en lineair op de bewegingen van het gaspedaal.

Daarmee is Nissans e-POWER een aantrekkelijk alternatief voor traditionele hybrideauto’s. Het e-POWER-systeem van de nieuwe Nissan Qashqai is ontworpen om de plezierige, moeiteloze en soepele rijervaring te bieden die hoort bij een volledig elektrische auto, maar dan zonder de noodzaak van opladen.

Populaire aandrijftechniek
De e-POWER-aandrijftechniek werd in 2017 voor het eerst geïntroduceerd in Japan in de Nissan Note. Een jaar later werd deze compacte gezinsauto bestverkochte auto van Japan.

Om te voldoen aan de behoeften van Europese consumenten tijdens hun dagelijkse ritten is het e-POWER-systeem in de Nissan Qashqai grondig aangepast. In tegenstelling tot de Nissan Note e-POWER met een 1,2-liter driecilinder benzinemotor en een systeemvermogen van 95 kW (127 pk), heeft de Qashqai e-POWER een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met een turbo en variabele compressie. Het vermogen van deze benzinemotor bedraagt 115 kW (156 pk), het systeemvermogen komt uit op 140 kW (188 pk).

Het voordeel van het e-POWER-systeem is dat de benzinemotor binnen het optimale toerengebied en de beste compressieverhouding opereert, wat resulteert in uitzonderlijke brandstofefficiëntie en een lagere CO2-uitstoot in vergelijking tot een conventionele aandrijflijn waarbij de verbrandingsmotor rechtstreeks de wielen aandrijft. Daarnaast is de motor ook verfijnder dankzij minder motorgeluiden.

Doordat de wielen uitsluitend worden aangedreven door de elektromotor, is het maximale koppel al direct vanaf stilstand beschikbaar en is er geen vertraging bij de bewegingen van het gaspedaal. Bij een traditionele hybrideauto moet mogelijk eerst een bepaald toerental worden bereikt om te kunnen reageren op de input van het gaspedaal. Dat kan vertraging in de reactie opleveren. De onmiddellijke respons van het e-POWER-systeem zorgt voor een unieke en enerverende rijervaring onder alle rijomstandigheden.

De stroom die gegenereerd wordt door de benzinemotor kan worden opgeslagen in de batterij of direct naar de elektromotor worden gestuurd. Voor maximale prestaties tijdens het accelereren of bij rijden op hoge snelheid krijgt de elektromotor stroom van de benzinemotor en de batterij tegelijk, wat ook het hogere systeemvermogen verklaart. Tijdens het remmen en vertragen wordt kinetische energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij om de efficiëntie verder te optimaliseren.

‘We weten dat potentiële klanten van de Nissan Qashqai e-POWER bijna driekwart van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Daarom hebben we het e-POWER-systeem zodanig ontwikkeld dat het in die omstandigheden zo efficiënt, effectief en discreet mogelijk werkt. Bovendien zijn er geen compromissen op het gebied van rijprestaties. De reactie bij het wegrijden is onmiddellijk dankzij de elektrische aandrijving naar de wielen. Er is ook geen onderbreking tijdens het accelereren vanwege het ontbreken van een versnellingsbak’, zegt David Moss, Senior Vice President, Region Research & Development bij Nissan Technical Centre Europe.

Variabele compressieverhouding
Het hart van Nissans unieke e-POWER-systeem wordt gevormd door de 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor die speciaal voor deze toepassing is ontwikkeld. Een bijzondere eigenschap van deze motor is dat de compressieverhouding variabel is. Afhankelijk van de motorbelasting zorgt dit voor optimale prestaties en uitzonderlijke efficiency. Nissans eerste motor met variabele compressietechnologie, die in 2018 debuteerde in een model van Nissans premium dochtermerk Infiniti, werd al snel door het Amerikaanse automotive-adviesbureau Ward’s aangemerkt als één van de tien beste motoren ter wereld.

De compressieverhouding in deze verbrandingsmotor varieert tussen 8:1 en 14:1. Dit wordt bereikt door een actuator die de lengte van de zuigerslag aanpast op basis van de belasting, ofwel de vraag naar vermogen.

In rijsituaties waarbij weinig stroom wordt verbruikt, zoals een constante snelheid met een goede laadtoestand van de batterij, bevindt de compressieverhouding zich in het hogere bereik voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij veel vraag naar vermogen om de batterij op te laden of om de elektromotor rechtstreeks van stroom te voorzien, wordt een lagere compressieverhouding geactiveerd om het vermogen van de verbrandingsmotor te maximaliseren. De overgang tussen de verschillende compressieverhoudingen gaat geheel naadloos en zonder input van de bestuurder.

‘Het e-POWER-systeem in de Qashqai is een unieke Nissan-technologie die efficiëntie en rijplezier vooropstelt in de rijervaring. Bij de ontwikkeling van het systeem voor de Europese markt waren we vastberaden om geen concessies te doen ten aanzien van het rijgedrag van de Nissan Qashqai e-POWER. Onze technologie biedt het beste van twee werelden en vertegenwoordigt het beste van Nissan – gedurfd, baanbrekend en innovatief – terwijl de bestuurder centraal staat’, voegt Moss toe.

Linear Tune
Centraal bij de ontwikkeling van het e-POWER-systeem voor de Nissan Qashqai was het creëren van een ‘verbonden’ rijervaring, waarbij het toerental van de benzinemotor in verhouding blijft tot de rijsnelheid van de auto. Ingenieurs van het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) in het Verenigd Koninkrijk en Spanje werkten samen aan de ontwikkeling van het zogeheten “Linear Tune-systeem”.

Deze functie verhoogt geleidelijk het toerental van de benzinemotor tijdens accelereren, zodat de motorgeluiden in overeenstemming zijn met de rijprestaties die inzittenden op dat moment ervaren. Veel bestuurders ervaren het als onprettig als het motortoerental plotseling stijgt zonder evenredige toename van de rijsnelheid. Het Linear Tune-systeem van Nissans e-POWER-aandrijflijn voorkomt dit fenomeen.

e-Pedal Step
Vergelijkbaar met de Nissan LEAF profiteren ook berijders van de Qashqai e-POWER van een nieuwe rijervaring met één pedaal, genaamd e-Pedal Step. Hiermee wordt het rijden in stedelijk gebied met veel start/stopverkeer minder vermoeiend, aangezien de bestuurder niet continu zijn voet hoeft te bewegen om het gas- en rempedaal te bedienen. Met de e-Pedal Step kan de bestuurder versnellen en vertragen door alleen het gaspedaal te bedienen.

De e-Pedal Step dient via een schakelaar op de middenconsole te worden geactiveerd, waarna de auto op gebruikelijke wijze accelereert bij het indrukken van het gaspedaal, maar ook remt als het gaspedaal wordt losgelaten. Bij gas los vertraagt de Qashqai e-POWER met een kracht van 0,2g – genoeg om de remlichten te laten branden – tot kruipsnelheid. Daarmee zorgt de e-Pedal Step ook voor soepele parkeermanoeuvres met lage snelheden. De ervaring leert dat bestuurders snel gewend zijn aan deze nieuwe, intuïtieve en minder veeleisende manier van autorijden.

Geëlektrificeerd aanbod
De nieuwe e-POWER-aandrijflijn voor de Nissan Qashai wordt aangeboden naast de 1,3-liter mild hybrid-motor die beschikbaar is in twee vermogensvarianten: 103 kW (140 pk) en 115 kW (158 pk). Beide versies staan garant voor energieke prestaties in combinatie met lage verbruiks- en emissiewaarden.

De derde generatie van de Nissans Qashqai blijft trouw aan de originele formule: een opvallend design, optimale welzijn aan boord dankzij intuïtieve technologie en een zowel efficiënt als enerverend rijgedrag.

‘We denken dat klanten heel enthouasiast zullen zijn over Nissans gedurfde e-POWER-technologie en de elektrische aandrijflijn, zonder zich zorgen te hoeven maken over het rijbereik. Het is een aandrijflijn waarmee zij graag rijden en die helpt om hun dagelijks leven te vergroenen. Over het algemeen zal de Qashqai e-POWER klanten aantrekken die nog niet klaar zijn voor een volledig elektrische auto, maar wel milieubewust willen rijden en willen genieten van het plezierige rijgedrag van een EV’, besluit Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO-regio.

Informatie over prijzen en over de mogelijkheid de Nissan Qashqai e-POWER te reserveren wordt binnenkort gedeeld.

Lees verder
26 01

JUKE Kiiro.

Nissan introduceert een speciale uitvoering van zijn compacte Crossover: de JUKE Kiiro.

Voor de introductie van de JUKE Kiiro is Nissan een samenwerking aangegaan met Warner Bros. ter ondersteuning van de nieuwe Batman-film die op 3 maart 2022 in Nederland in première gaat. Het is één van de nieuwe films waar het komende jaar het meeste naar wordt uitgekeken, waarin Robert Pattinson en Zoё Kravitz de hoofdrol spelen. De Nissan JUKE Kiiro belichaamt de geest en is symbool van de ontwikkeling die Batman in de film doormaakt van bescheiden lid van de burgerwacht tot superheld.

Met de samenwerking wordt de relatie van Nissan met Warner Bros. voortgezet. Die begon in 2012 toen de eerste generatie Nissan JUKE NISMO op de markt kwam in de speciale uitvoering ‘Dark Knight Rises’ ter gelegenheid van de gelijknamige Batman-film.

Tien jaar later werken beide partijen opnieuw samen om de link van de Batman-films en de inmiddels iconische Nissan JUKE te bestendigen. De samenwerking komt tot uitdrukking in bioscopen, op social media en op billboards, met afbeeldingen van de Nissan JUKE in combinatie met Batman-illustraties.

Dynamisch en uitdagend
Met de Kiiro – het Japanse woord voor geel – introduceert Nissan een speciale uitvoering van de JUKE in de nieuwe carrosseriekleur Ceramic Grey. Deze moderne kleur wordt gecombineerd met sierlijsten in een unieke, heldere, citroengele kleur aan de onderzijde van de bumpers en portieren. Deze kleurrijke accenten geven de Nissan JUKE Kiiro een extra dynamisch en uitdagend uiterlijk. Andere blikvanger is de aluminium afwerking langs de rand van de voorspoiler.

Het ontwerp van de 19-inch lichtmetalen wielen is hetzelfde als bij de topuitvoering Tekna, maar dan uitgevoerd in zwart om het ontwerp een unieke twist te geven. Op de behuizing van de buitenspiegels en de rand van het dak is ook een stoer patroon zichtbaar, dat naar achter toe vervaagt alsof het door de rijsnelheid van de auto wordt weggeblazen. Verder is de JUKE Kiiro het eerste Nissan-model in Europa waarop het vernieuwde merklogo te zien is.

Gele interieurdetails
De stoelen van de JUKE Kiiro zijn bekleed met hoogwaardig kunstleder in zwart met metallic grijs, afgewerkt met geel stiksel. Dat geldt ook voor de middenarmsteun, de middenconsole, de voorste deurpanelen en het zachte paneel over de breedte van het dashboard. Daarmee sluit het interieur fraai aan op de kleurencombinatie van het exterieur. Het aluminium plaatje op de middenconsole bij de transmissiehendel benadrukt dat het een speciale uitvoering betreft.

‘Al vanaf de introductie van de personalisatie-opties voor de oorspronkelijke Nissan JUKE weten we dat klanten de styling van de JUKE waarderen, evenals de manier waarop zijn persoonlijkheid zich leent voor speelse toevoegingen. Ons doel was om een speciale versie uit te brengen die er wel serieus uitziet met een extra gedurfde uitstraling, maar niet somber of saai. Ik ben ervan overtuigd dat de JUKE Kiiro een groot succes wordt’, zegt Arnaud Charpentier, Vice President Product Marketing Strategy voor Nissans AMIEO-regio.

De JUKE Kiiro is ontwikkeld door Nissan Design Europe in Londen dat beide generaties van de grensverleggende Crossover ontwierp, net als de baanbrekende Nissan QASHQAI. Nissan produceert de JUKE Kiiro in een gelimiteerde oplage, net als eerder met de speciale uitvoeringen Kuro (zwart) en Shiro (wit) van de vorige generatie JUKE.

Meer dan een fraai gezicht
Net als de andere uitvoeringen van de Nissan JUKE wordt de Kiiro aangedreven door een efficiënte en gretige 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Die is voorzien van een turbo en levert een vermogen van 84 kW (114 pk) en een koppel van 200 Nm. Een handbediende zesversnellingsbak is standaard, terwijl een automaat met dubbele koppeling optioneel beschikbaar is.

De Nissan JUKE is rijkelijk voorzien van eenvoudig en intuïtief te bedienen technologieën. De veiligheidsvoorzieningen omvatten onder meer Intelligent Emergency Braking met herkenning van voetgangers en fietsers, Intelligent Speed Assist, Traffic Sign Recognition, Intelligent Lane Intervention, Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Intervention, Hiermee wordt de bestuurder gewaarschuwd als een ander voertuig schuilgaat in de dode hoek van de auto, terwijl de JUKE automatisch terugstuurt in de rijstrook om een aanrijding te voorkomen.

Het NissanConnect-infotainmentsysteem is voorzien van Apple CarPlayTM en Android AutoTM waarmee favoriete smartphone-apps kunnen worden via de geïntegreerde 8-inch touchscreen. De bestuurder heeft toegang tot TomTom Maps & Live Traffic. Het feit dat de JUKE compatible is met de Google Assistant biedt uitgebreide mogelijkheden voor bediening en opdrachten. De bestuurder kan bijvoorbeeld zijn bestemming naar het navigatiesysteem van de JUKE sturen met een gesproken opdracht aan hun smartphone.

Lees verder
11 01

Sterrenregen voor nieuwe Nissan QASHQAI

Sterrenregen voor nieuwe Nissan QASHQAI in Euro NCAP veiligheidstest


De onafhankelijke organisatie Euro NCAP heeft de geheel nieuwe Nissan Qashqai bekroond met de maximum haalbare score van vijf sterren. Een prestatie die des te opmerkelijker is, doordat de auto werd getest volgens het nieuwe, nog strengere 2020-2022 protocol.

Voortreffelijke bescherming van volwassen inzittenden en kinderen
Euro NCAP heeft de geheel nieuwe Qashqai beoordeeld met een score van 91% voor de bescherming van zowel volwassen inzittenden als kinderen. Daarmee kan de Qashqai gerekend worden tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Deze uitstekende prestatie is te danken aan de geavanceerde, ijzersterke constructie van het CMF-C platform, waarop de auto gebaseerd is. In bepaalde gebieden van het platform wordt ultrasterk staal toegepast. Die extra sterkte zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij een aanrijding, beter wordt geabsorbeerd en de veiligheidskooi van de inzittenden niet kan bereiken. De Qashqai werd beloond met het maximum van 16 punten bij een zijdelingse aanrijding, mede dankzij de centrale airbag. Deze primeur voor Nissan in Europa voorkomt dat de hoofden van de bestuurder en bijrijder elkaar raken bij een zijdelingse aanrijding.

Uit het maximum van 24 punten, kreeg de geheel nieuwe Qashqai op het onderdeel bescherming van kinderen het bijna volledig aantal, namelijk 23,8 punten. Bij de montagetest van het kinderzitje kreeg het model het maximum van 12 punten toegekend.

70% score voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers
Ook wat betreft de bescherming van voetgangers en fietsers scoort de nieuwe Qashqai goed. Daarin haalde de auto een score van 70%. De nieuwe Qashqai is dan ook uitgerust met tal van actieve veiligheidssystemen. Onder andere Intelligent Emergency Braking, dat de bestuurder waarschuwt en het remsysteem activeert bij een dreigende aanrijding met een voertuig, een voetganger of een fietser. Intelligent Emergency Braking is standaard op alle uitvoeringen van de Qashqai, en niet uitsluitend op de duurdere varianten.

Assistentie voor de veiligheid
Euro NCAP volgt de stelregel dat het voorkomen van een ongeval altijd het beste is, en geeft daarom extra punten voor technologie die de bestuurder helpt bij het tegengaan van een aanrijding.


Dankzij Nissan Intelligent Mobility technologie heeft de Qashqai een buitengewoon hoge score van 95% weten te behalen. Nissan biedt een uitgebreid aantal intelligente systemen aan op de Qashqai.

De Qashqai is het eerste model van Nissan in Europa dat leverbaar is met een head-up display. Hierop kan de bestuurder de snelheid, routebegeleiding en de geldende maximumsnelheid aflezen, zonder de ogen van de weg te wenden.

De introductie van Matrix-LED-koplampen met intelligent grootlicht, waarvan de vorm van de lichtbundels zich aanpast aan de situatie en tegemoetkomend verkeer niet verblindt, is een ander voorbeeld van moderne technologie die de veiligheid van de Qashqai naar een hoger plan tilt.

Blind Spot Intervention, standaard op elke Qashqai, detecteert voertuigen in de naastgelegen rijstroken, die door de bestuurder onopgemerkt zijn gebleven. Het systeem corrigeert automatisch wanneer er gevaar dreigt, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder van rijstrook wil wisselen. Cross Traffic Alert voorkomt aanrijdingen bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats.

De nieuwe Qashqai is gebouwd op het CMF-C platform, waarin geavanceerde materialen zijn verwerkt en die door middel van nieuwe productiemethoden wordt gebouwd. Dit heeft geresulteerd in een nog sterkere constructie, terwijl het gewicht van de carrosserie ten opzichte van het vorige model met 60 kilo is verlaagd.

David Moss, Senior Vice President van de afdeling Regional Research & Development bij het Nissan Technical Centre Europe: “Tijdens de ontwikkeling van de geheel nieuwe Qashqai hebben we onderzocht hoe de technologie nog beter ingezet kon worden om de bestuurder te assisteren in stressvolle situaties. Een ingreep komt in fasen, allereerst om de bestuurder te informeren. Daarna volgt een waarschuwing en vervolgens een automatische correctie, wanneer de bestuurder zelf onvoldoende of helemaal geen actie onderneemt.”

Hij vervolgt: “Door de toepassing van geavanceerde materialen en ultrasterk staal in de constructie van de carrosserie, alsmede het gebruik van passieve en actieve Nissan Intelligent Mobility-technologie, hebben we een verfijnde, dynamisch rijdende en vooral uiterst veilige auto kunnen creëren. We zijn dan ook erg trots op de uitstekende testresultaten van de Qashqai.”

Sinds 1997 onderwerpt Euro NCAP op onafhankelijke basis auto’s aan een veiligheidstest, en beoordeelt het vrijwel elk nieuw model dat de markt betreedt op een aantal belangrijke criteria die voortdurend worden aangescherpt. Behalve het testen van de werkelijke sterkte van een auto tijdens diverse gesimuleerde aanrijdingen, beoordeelt Euro NCAP ook de technologie die ongelukken moet voorkomen.

Lees verder
18 11

Nieuwe Nissan Townstar

Nieuwe Nissan Townstar biedt met volledig elektrische aandrijving een zeer concurrerend aanbod
Voortbordurend op het succes van de baanbrekende e-NV200 zal de volledig elektrische Townstar de overstap naar emissievrij rijden verder versnellen
Met meer dan twintig geavanceerde technologieën en veelzijdige configuratiemogelijkheden biedt deze nieuwe lichte bedrijfswagen zekerheid en connectiviteit

Berkel 18-11-2021 – Nissan onthult met de nieuwe Townstar zijn nieuwste generatie compacte lichte bedrijfswagens. De volledig elektrisch aangedreven Townstar zal de overstap naar elektrificatie verder versnellen.

Nog nooit bood een lichte bedrijfswagen van Nissan zo veel technologie: de Townstar introduceert meer dan twintig technologieën die nieuw zijn in het segment van lichte bedrijfswagens. Daarmee is de Nissan Townstar, die leverbaar wordt in zowel bestel- als personenuitvoering, een geduchte concurrent in zijn segment.

De Nissan Townstar bouwt voort op het succes van de Nissan e-NV200, een pionier en toonaangevend op de markt van elektrische lichte bedrijfswagens. De volledig elektrische Townstar is nog verder geoptimaliseerd voor de behoeften van zijn berijders. Met een verbeterde batterij van 44 kWh, geavanceerde technologie en lage gebruikskosten is deze elektrische Townstar zeer efficiënt en duurzaam.

‘Met een efficiënte aandrijflijn, een ergonomisch design en unieke technologieën is de nieuwe Townstar volledig uitgerust om te voldoen aan de steeds veranderende behoeften van klanten’, zegt Emmanuelle Serazin, LCV & Corporate Sales Director van Nissan Europe.

‘Met steeds strengere emissienormen, meer milieuzones en de grotere vraag naar last-mile delivery gaan zowel grote als kleine bedrijven op zoek naar effectieve en duurzame oplossingen om concurrerend te blijven’, vervolgt Emmanuelle.


Betrouwbare en efficiënte aandrijflijn

De nieuwe Nissan Townstar is ontwikkeld voor optimale efficiëntie en veelzijdigheid in stedelijke gebieden. Om aan de uiteenlopende behoeften van de klant te voldoen, wordt hij leverbaar in zowel bestel- als personenuitvoering.

De volledig elektrische Townstar – die de Nissan e-NV200 vervangt – profiteert van de uitgebreide ervaring van Nissan op het gebied van elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens. De Townstar is voorzien van geavanceerde technologie en een batterij met een capaciteit van 44 kWh. Hij combineert intelligent energiemanagement met effectieve batterijkoeling in een geoptimaliseerd pakket. De Townstar heeft een actieradius tot 285 km (onder voorbehoud van homologatie). Hij beschikt over een vermogen van 90 kW (122 pk) en het koppel bedraagt 245 Nm.


Nieuwste veiligheids- en infotainmenttechnologieën

Dankzij meer dan twintig nieuwe technologieën past de Nissan Townstar naadloos in het dagelijks leven van zijn gebruikers. De Townstar biedt zijn bestuurder rust en vertrouwen met een breed gamma veiligheidstechnologieën en geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen. Onder meer Side Wind Assist, Trailer Sway Assist, Intelligent Emergency Braking met herkenning van voetgangers en fietsers, Junction Assist, Hands-Free Parking en Intelligent Cruise Control maken de Townstar toonaangevend in zijn klasse.

Voor het eerst past Nissan de Around View Monitor (AVM) toe in het segment van lichte bedrijfswagens. Met behulp van diverse camera’s toont het systeem op de display een 360o-overzicht van het gebied rond de auto. Zo kan de bestuurder ook in de stad zorgeloos manoeuvreren.

De Townstar is voorzien van het innovatieve en geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem ProPilot, dat de bestuurder ondersteuning biedt op de snelweg. Zo nodig brengt ProPilot de Townstar in druk verkeer volledig tot stilstand en laat hem vervolgens weer optrekken om de voorganger automatisch te volgen. ProPilot houdt de Townstar in het midden van de rijstrook, zelfs in flauwe bochten.

Gemakkelijke connectiviteitsfuncties, zoals E-Call, Apple CarPlay/Android Auto en het draadloos opladen van smartphones, zijn direct vanaf de introductie leverbaar. Daarnaast zijn ook verder verbeterde Connected Services beschikbaar. Deze diensten zijn te gebruiken via de 8-inch touchscreen die in de volledig elektrische Townstar naast het 10-inch instrumentarium van de bestuurder bevindt.

Geavanceerd interieur- en exterieurdesign

De Nissan Townstar wordt gebouwd op het CMF-CD-platform van de Alliantie Renault-Nissan en is vanaf het begin ontworpen met kwaliteit en functionaliteit als prioriteit. Hij draagt bovendien als eerste Europese model het nieuwe Nissan-merklogo. Ook is de Townstar het eerste model dat wordt geïntroduceerd als onderdeel van het Nissan NEXT transformatieplan, waarbij duurzame winst en groei bij alle activiteiten van het merk centraal staan.

De besteluitvoering van de nieuwe Townstar is ontwikkeld om perfect te voldoen aan de behoeften van klanten zoals mkb’ers, die zoeken naar veelzijdigheid, gemak, ruimte en laadvermogen. Bovendien heeft de Townstar een handsfree parkeersysteem dat het parkeren in de stad gemakkelijker maakt.

De personenuitvoering van de nieuwe Townstar voorziet gezinnen van tot wel 755 liter aan bagageruimte. De Nissan Townstar verwelkomt zijn inzittenden met het comfort van een personenauto, verfijnde stoelen en portierbekleding en een moderne afwerking van de middenconsole en het instrumentenpaneel. Ook is er een uitgebreide veiligheidsuitrusting met onder meer een gordelverklikker, Automatic Emergency breaking system, Lane Keep Assist, Blind Spot Intervention en Traffic Sign Recognition.

De Townstar heeft esthetische verwijzingen naar de Ariya, zoals de kenmerkende standaard LED-koplampen en de aerodynamische voorzijde met Kumiko-patroon en een fris V-motion-design met dagrijverlichting.

Veelzijdige zakenpartner

Met zijn veelzijdige configuratiemogelijkheden is de Townstar een betrouwbare, comfortabele en efficiënte zakenpartner. Dankzij de laadruimte van maximaal 3,9 m3 kan de nieuwe compacte bestelbus met gemak twee Euro-pallets en maximaal 800 kg lading vervoeren. De krachtige aandrijflijnen maken een trekgewicht van maximaal 1.500 kg mogelijk. Zo is de Townstar geschikt voor allerlei toepassingen.

De laadruimte is toegankelijk via grote schuifdeuren aan de zijkant en aan de achterzijde naar wens via een achterklep of ongelijke deuren die in de verhouding 60:40 over 180o zijn open te draaien. Ook zijn er slimme opbergmogelijkheden en is een specifieke ruimte voor kantoorspullen aan boord.

Toonaangevend: 5 jaar garantie

Nissan blijft zich inzetten voor kwaliteit en zekerheid voor alle gebruikers van Nissan-bedrijfswagens. Bijvoorbeeld met de toonaangevende garantie van vijf jaar of 160.000 km in heel Europa en acht jaar of 160.000 km garantie op de batterij. De garantie geldt van bumper tot bumper voor de carrosserielak, originele onderdelen en accessoires en is inclusief pechhulp onderweg. Dit zorgt voor extra gemoedsrust onderweg.

Technische specificaties*

Bruikbare batterijcapaciteit

44 kWh

Max. vermogen

90 kW (122 pk)

Max. koppel

245 Nm

Verwachtte actieradius

Tot 285 km

Opladen AC

11 kW standaard, 22 kW optioneel

Opladen DC

75 DC met CCS

Laadtijd DC

0 tot 80% in 42 minuten

Batterijkoeling

Ja (standaard bij 22 kW, optioneel bij 11kW)

*Alle gegevens onder voorbehoud van homologatie.

Lees verder
05 11

Nieuwe Qashqai helpt veilig rijden met geavanceerde rijassistentietechnologie

Onderzoek Nissan: ruim een derde van alle Europese automobilisten is niet voorbereid op winterse omstandigheden
Nieuwe Qashqai helpt veilig rijden met geavanceerde rijassistentietechnologie


Volgens onderzoek van OnePoll* in opdracht van Nissan zegt 36% van de Europese automobilisten onvoldoende te zijn voorbereid op winterse rijomstandigheden. Ook zegt meer dan een kwart (27%) van de ondervraagden de extra veiligheidsvoorzieningen van hun auto niet te begrijpen of te gebruiken voor het rijden in de winter.

Na de invoering van de wintertijd zullen bestuurders vaker in het donker rijden, bijvoorbeeld tijdens de ochtend- en avondspits, terwijl de weersomstandigheden verslechteren. Voor meer dan de helft van de Europese automobilisten baren deze uitdagingen nu al zorgen, aangezien 55% toegeeft nerveus te zijn om in de winter te moeten rijden. 45% van de ondervraagden had graag willen leren hoe je in winterse omstandigheden moet rijden.

Voor hen is de nieuwe generatie Nissan Qashqai een prima metgezel waarmee ze met meer vertrouwen op pad kunnen gaan. De nieuwste Crossover van het merk zit boordevol geavanceerde technologie om bestuurders te assisteren bij het rijden in veeleisende rijomstandigheden en zo voor extra gemoedsrust en veiligheid te zorgen.

“We weten dat deze tijd van het jaar bij veel automobilisten een onveilig gevoel met zich meebrengt. Het onderzoek* toont ook aan dat 55% van de Europese automobilisten een reis annuleert of uitstelt bij slecht weer. We hebben de geheel nieuwe Nissan Qashqai uitgerust met gebruiksvriendelijke technologie waardoor bestuurders zich kunnen concentreren op de weg en zich gerustgesteld voelen in de wetenschap dat het voertuig ondersteuning biedt in uitdagende omstandigheden”, zegt Marco Fioravanti, Vice President Product Planning bij Nissan Europe.

Rijden in het donker of in de mist
Overdag kan sneeuwval of regen het moeilijk maken om andere voertuigen op de snelweg te zien of gezien te worden. Minder dan de helft (49%)* van de Europese automobilisten weet niet hoe ze hun koplampen moeten aanpassen aan de omstandigheden, zoals overschakelen van stads- naar dim- of grootlicht en andersom. Het afstellen van de hoogte van de koplampen is ook problematisch, aangezien slechts 59%* van de bestuurders erop vertrouwt om dit zelf te doen.

De nieuwe Qashqai is leverbaar met adaptieve matrixkoplampen die automatisch de lichtbundel aanpassen aan de wegomstandigheden. Ook medeweggebruikers profiteren van deze technologie, omdat het helpt om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden, zoals regelmatig gebeurt doordat bestuurders vergeten hun grootlicht uit te schakelen als een tegenligger nadert.

Rijden in ijzige of besneeuwde omstandigheden
Veilig rijden in ijzige of besneeuwde omstandigheden begint al voordat je instapt. De meeste Europese automobilisten nemen niet de juiste voorzorgsmaatregelen in precaire weersomstandigheden. Meer dan de helft (52%)* wacht niet eens tot de voorruit volledig ontwasemd is voordat ze aan hun reis beginnen, waardoor ze zichzelf en anderen in gevaar kunnen brengen.

De nieuwe Qashqai kan voorzien worden van een voorruit met een geïntegreerd verwarmingselement. Hiermee kan sneeuw of ijs binnen enkele seconden gemakkelijk worden verwijderd, zodat je altijd met optimaal zicht naar voren aan je reis begint. Bovendien hebben de ingenieurs van Nissan de sproeikoppen van de ruitensproeiervloeistof geïntegreerd in de ruitenwissers. Daardoor wordt de vloeistof op de perfecte plek tegen de voorruit gesproeid voor een sneller en beter resultaat. Dat is ook waardevol bij ophoping van vuilresten door nevel van natte en zoute wegomstandigheden, waar we in de winter soms wel dagelijks mee te maken hebben.

Zelfs bij een perfect schone voorruit weet driekwart* van de ondervraagde automobilisten niet precies wat te doen als de auto begint te slippen in ijzige omstandigheden. Meer dan de helft (63%)* weet niet precies welke banden je het beste kunt kiezen als het sneeuwt en met welke remafstand je rekening moet houden op nat wegdek.

Bij sneeuw of regenachtig weer neemt de remweg toe, waardoor je je snelheid moet aanpassen. Toch denkt tweederde van de Europese automobilisten er niet bij na om voorafgaande aan de winter de remmen te laten controleren. En 37% van de ondervraagden denkt er niet bij na om langzamer te rijden in winterse omstandigheden. Dit, in combinatie met het gebrek aan kennis over de remafstand in ijzige omstandigheden, is zorgwekkend. Ook omdat 30%* van de Europese automobilisten denkt dat de remweg in dit soort omstandigheden drie keer groter is, terwijl de remweg tot wel tien keer zo groot is.

Met de nieuwe Qashqai debuteert Intelligent Forward Collision Warning van Nissan in Europa. Deze technologie gebruikt een voorspellende functie die verder kan kijken dan de voorligger en automatisch remt om een aanrijding te (helpen) voorkomen.

Voor optimale tractie in alle omstandigheden is de nieuwe Qashqai verkrijgbaar met geavanceerde vierwielaandrijving die continu de beschikbare tractie controleert. Als de voorwielen grip verliezen, worden de aandrijfkrachten in een fractie van een seconde over de achterwielen verdeeld. Tevens kunnen bestuurders kiezen uit verschillende rijmodi naar gelang de omstandigheden of hun voorkeuren, variërend van sneeuw tot offroad, sport, eco en standaard.

Veiliger rijden
Om bestuurders te helpen de aandacht bij de weg en het verkeer te houden, is de nieuwe Qashqai ook uit te rusten met een head-up display. Die toont de navigatie-aanwijzingen, bestuurdersassistentie en weginformatie in het gezichtsveld van de bestuurder.

Rijden op snelwegen met een bochtig verloop en met rijstroken van verschillende breedte kan ook voor de meest zelfverzekerde automobilisten een uitdaging zijn. Het aanbod van rijassistentiesystemen van de nieuwe Qashai omvat nu ook ProPILOT met Navi-link. Hiermee kan de auto zelf de snelheid aanpassen, bijvoorbeeld in delen waar een lagere maximumsnelheid geldt, of als een scherpe bocht of relatief korte op-/afrit nadert. De nieuwe Qashqai gebruikt ook een camera om de positie in de rijstrook te monitoren. Als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten, worden automatisch subtiele stuurcorrecties uitgevoerd om de auto in de rijstrook te houden.

De nieuwe Nissan Qashqai staat sinds deze zomer bij de dealers in de showroom. De Crossover heeft een zeer competitieve vanafprijs van 33.890 euro. Het model is leverbaar met keuze uit twee motorvarianten, vier reguliere uitvoeringen en vier fiscaal aantrekkelijke Business-editions voor zakelijk rijders.

  • OnePoll deed in de periode van 10 tot 20 september 2021 onderzoek onder 6.000 automobilisten uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië die wekelijks of vaker in de auto rijden. Het onderzoek is online uitgevoerd met panelleden die zijn gecrediteerd om deel te nemen aan enquêtes. Respondenten werden getarget met behulp van screeningvragen en profielgegevens om ervoor te zorgen dat de juiste demografie werd bereikt.
Lees verder

Onze belofte

Als klant van Cas Lamens heeft u altijd de aangename zekerheid dat er een professionele organisatie achter u en uw auto staat. We bieden u een compleet pakket dienstverlening zodat u altijd en overal zorgeloos kunt rijden.

Meer service

Plan uw afspraak

Via onze online plan module, kunt u direct een afspraak maken voor onderhoud of reparatie. Maakt u liever telefonisch een afspraak? Dat kan natuurlijk, belt u dan met ons via telefoonnummer 010 511 23 99

Maak een afspraak
Afbeelding 1 5070
Afbeelding 2 5070
Afbeelding 3 5070